April 2016. Maar dan nemen we toch gewoon een look-alike! Dat moeten ze bij Samsung gedacht hebben toen het bedrijf besloot om in een advertentie voor een nieuwe televisie in de New York Times een foto te gebruiken van een man die sprekend lijkt op voormalig stervoetballer Pele.
Eeder onderhandeld
Eerder had Samsung met Pele onderhandeld over het gebruik van zijn portret voor reclamedoeleinden, maar tot een deal kwam het niet.
Pele leeft van reclame
Pele pikt het niet dat Samsung met een look-alike toch probeert te profiteren van zijn populariteit en eist nu voor de rechtbank van Chicago een schadevergoeding van $ 30 miljoen. $ 30 miljoen? Is dat niet wat veel? Nee hoor. Pele lééft tegenwoordig van reclame-inkomsten. Zo verdiende hij in 2014, het jaar van het WK voetbal in Rio, maar liefst $ 25 miljoen dankzij contracten met bedrijven als Volkswagen en Emirates. En deze zomer staan de Olympische Spelen op de agenda, wederom in Rio. Ook dat zal weer kassa zijn voor de bejaarde Braziliaanse ster.
Michael Jordan: $ 9 miljoen
Kortom, Samsung kan de borst natmaken. Ook omdat Pele wordt bijgestaan door advocaat Frederick Sperling, die eerder in een vergelijkbare zaak voor Michael Jordan een bedrag van bijna $ 9 miljoen wist binnen te slepen.
Dit artikel werd eerder gepubliceerd in NRC Handelsblad Pele pikt look-alike in reclame niet NRC 5-4-2016