Op 31 mei 2011 gaan TNT Post en TNT Express uit elkaar en neemt het onderdeel ‘post’ de naam PostNL aan. Uit onderzoek van Merkenbureau Chiever blijkt dat de naam PostNL lange tijd een paar serieuze concurrenten heeft gehad. Ook de merken MailNL en PostNed stonden tot voor kort nog hoog op het lijstje van TNT. De merken kwamen naar voren uit een onderzoek van Chiever in het Benelux merkenregister en in het Europese merkenregister.

Depots van 4 april

Het onderzoek laat zien dat TNT pas op het laatste moment de knoop heeft doorgehakt. Op 4 april 2011 liet het bedrijf nog allerlei varianten van de logo’s MailNL,  PostNed en PostNL registreren. Drie dagen daarna kwam TNT met de naam PostNL naar buiten.

September 2010

Overigens was TNT in september 2010 nog met een ander logo in de weer. Ook was toen de naam NedPost nog in beeld. Op 24 september 2010 werden de onderstaande merken gedeponeerd.

Woordmerk PostNL

Volgens Chiever is het opvallend dat het Europese Merkenbureau de registratie van het woordmerk PostNL heeft geaccepteerd. ‘Beschrijvende merken kunnen in principe niet geregistreerd worden’, aldus Chiever. ‘PostNL is nu typisch zo’n voorbeeld van een merk dat niet onderscheidend is: een naam voor een postdienst in Nederland. Naar onze mening zou het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) dit woordmerk beslist weigeren. Bij het Europese merkenbureau hebben ze blijkbaar niet helemaal doorgehad hoe beschrijvend dit merk in Nederland is’, aldus Chiever.

Voorbeelden van merkweigering

Om wat voorbeeld te geven: in maart 2011 weigerde het BBIE de volgende merken vanwege het ontbreken van onderscheidend vermogen: Karpet Wereld, Geldservice Nederland, Goud Spaarplan, Mokum Events en GreenCarwash. Volgens Chiever had PostNL niet misstaan in dit rijtje.