Niet onderscheidend
Het Europese merkenbureau EUIPO weigert het woordmerk EasyToys te registreren omdat de naam niet onderscheidend is. De naam EasyToys doet volgens EUIPO niets anders dan de producten en diensten van het bedrijf beschrijven: (verkoop van) makkelijke (seks)speeltjes. Dat soort beschrijvende namen kan je niet als merk monopoliseren. EUIPO heeft de registratie daarom geweigerd voor allerhande seksspeeltjes en de daarbij behorende webshop.
Doekje voor het bloeden
Toch laat EUIPO het merk wel toe voor een beperkt aantal producten, zaken die niet direct als ‘makkelijk seksspeeltje’ te beschouwen zijn: bijvoorbeeld stimulerende gels of een webshop voor de verkoop van allerlei spullen die niet onder het kopje ‘ (seks)speeltjes’ vallen, zoals boeken, snoep of kleding. Dat is natuurlijk aardig, maar het is voor EasyToys niet meer dan een doekje voor het bloeden. Het bedrijf krijgt er immers geen Europese bescherming mee voor zijn belangrijkste producten en diensten.

easyGroup
Ik ben benieuwd of dit laatste restje merkregistratie dat overblijft voor EasyToys straks nog wordt aangevallen door de easyGroup, het bedrijf achter easyJet en een hele trits easy-merken. In principe valt EasyGroup elk nieuw merk aan dat gebruik maakt van het element ‘ easy’. Niet dat ze daar erg succesvol mee zijn, maar bij de easyGroup weten ze niet van ophouden.
Bas Kist