Februari 2019. Soms gebruikt een bedrijf een eenvoudige geometrische figuur als merk. Dat is mooi en praktisch, zo’n lekker simpel teken. Maar het kan ook voor een probleem zorgen: dat soort merken zijn moeilijk te registreren.

Onderscheidend

Om geregistreerd te kunnen worden moet een merk immers onderscheidend vermogen hebben. En zowel het Europese merkenbureau als het Benelux bureau hanteren de strenge regel dat basale geometrische figuren op zichzelf niet onderscheidend zijn en daarom niet geclaimd kunnen worden.

Waar ligt de grens?

Maar waar ligt eigenlijk de grens? Welke eenvoudige geometrische figuren zijn niet meer onderscheidend? Chiever deed een onderzoekje naar merken die onlangs sneuvelden: te eenvoudig, niet onderscheidend, niet als merk beschermd.

Tips

Een paar tips:

  • Als even kan: blijf weg van een te eenvoudig beeldmerk

Maar als je er toch voor kiest:

  • Voeg dan wat kleuren toe, dat kan soms helpen (maar niet altijd, zie hierboven)
  • Doe in ieder geval een registratie van het eenvoudige logo samen met de merknaam
  • Denk ook aan modelregistratie (daar geldt die strenge eis van onderscheidend vermogen niet)
  • Realiseer je dat het lastig zal blijven de concurrentie op (flinke) afstand te houden.

Bas Kist