Significant afwijken

Sinds 2016 probeert EOS het ei-vormige design van zijn verpakking in Europa als merk te registreren. Nadat het Europese Gerecht in september vorige jaar al had bepaald dat de registratie niet doorging, bevestigde het Europese Hof dit in februari van dit jaar. De vorm van EOS verpakking wijkt niet significant af van wat gebruikelijk is in de branche van lippenbalsems en dus is de vorm niet onderscheidend, aldus het Gerecht en het Hof.

Vormmerk EOS

Vormmerk Moonboot

Op 19 januari, kort voordat het EOS-ei het loodje legde, ging ook al het vormmerk van de bekende Moonboot onderuit. Die vorm is niet onderscheidend, zo stelde het Europese Gerecht.

Vormmerk Moonboot

Vormmerk Bic, Werther’s Original en Bounty

En langer geleden ondergingen de wereldbekende vormen van de Bounty-reep, het Werther’s Original-snoepje en de Bic-aansteker hetzelfde lot: vorm niet onderscheidend, geen merkbescherming volgens de Europese rechters.

Vormmerken

Lat extreem hoog

De lat ligt voor vormmerken extreem hoog. Veel té hoog als je het mij vraagt. Het Europese Hof stelt sinds 2004 de eis dat, om geregistreerd te kunnen worden, de vorm significant moet afwijken van wat in de sector gebruikelijk is. Voor ‘gewone’ woord- en beeldmerken geldt deze verzwaarde onderscheidend vermogen-toets niet. Wat zou het mooi zijn als het Europese Hof ooit nog eens terug zou willen (en durven) komen op deze zware eis uit 2004. Maar helaas wijst niets er op dat dat gaat gebeuren.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.