Woord meer aandacht dan beeld

In zijn oppositie tegen de aanvraag op naam van de Duitser Kai Sallmayer, beriep Scalpers zich op zijn merkregistratie van een gecombineerd woord/beeldmerk: de afbeelding van een schedel met daaronder het woord Scalpers. Echter, volgens het Europese merkenbureau EUIPO is het vaste rechtspraak dat bij gecombineerde woord/beeldmerken de meeste aandacht uit zal gaan naar het woordbestanddeel. In dit geval speelt volgens EUIPO de schedel in het Scalpers-merk dan ook een ondergeschikte rol, ook al omdat hij niet erg groot is. Het woord Scalpers is gezichtsbepalend. En dus is er geen gevaar verwarring tussen dit merk van Scalpers en de schedel van Sallmayer.

Scalpers

Scalpers gebruikt logo ook los (midden). Dan is ook een losse merkregistratie (rechts) eigenlijk noodzakelijk

Wat had Scalpers moeten doen?

Had dit anders kunnen lopen? Ja. Scalpers had natuurlijk ook een Europese registratie moeten verrichten van zijn logo los. Dat is verstandig want Scalpers gebruikt dit icoon ook apart als label op elk kledingstuk. Met zo’n registratie had Scalpers zonder twijfel de schedel van Sallmayer kunnen stoppen.

Beeldmerk

Links de nieuwe aanvraag voor een Europees beeldmerk voor kleding, rechts de Europese merkregistratie van Scalpers

Bas Kist