Geen reputatie Louboutin

Ondanks het feit dat het Franse modehuis veel bewijs van de grote de bekendheid van zijn schoenen met de rode zolen wist te produceren, weigerde de rechtbank in Tokyo de grote reputatie van de rode zool te erkennen.

Louboutin
De Eizo-schoen: rubber zool en met merkje Eizo

 

Rubber

Volgens de rechtbank zal de consument de schoenen ook niet verwarren: de zool van de Eizo-schoen is van rubber en er staat duidelijk Eizo op. En wie een schoen van meer dan € 600,- koopt ziet dan echt wel het verschil.

(Nog) geen merk

Wat hier zonder twijfel ook een rol speelde is het feit dat Louboutin al sinds 2015 probeert zijn rode zool ook als merk in Japan te registreren, vooralsnog zonder succes.

Photo credit: The Paris Photographer

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.