CR7 voor drank

Ronaldo is eigenaar van het merk CR7 voor allerlei producten. Omdat hij nog geen rechten in de hoek van dranken had, registreerde hij recent CR7 ook als merk voor frisdrank, bier en sterke drank. Aanvraagdatum 14 februari 2022.

Oppositie

Die registratie komt goed van pas, zal de voetballer gedacht hebben toen hij de nieuwe merkaanvraag van een beeldmerk CR7 van een Thais bedrijf tegenkwam, ook voor dranken. Dat pik ik niet! Snel naar huis, een oppositie-formuliertje invullen, postzegeltje plakken, op de bus naar EUIPO en klaar is Ronaldo. Ik zal ze hebben die Thai!

CR7 Ronaldo
Aanvraag CR7 door Thais bedrijf: 20 augustus 2021.

 

Ouder merk

Echter, wat de sterspeler in alle drukte van het WK over het hoofd zag, is dat die aanvraag van de Thai een half jaar ouder is dan zijn eigen merk CR7, namelijk van 20 augustus 2021. En dan geldt bij opposities gewoon een hele simpele regel: met een jonger merk kun je natuurlijk nooit een merk met een oudere datum aanvallen. Oppositie afgewezen. En sterker nog: Ronaldo kan vrezen dat hij met zijn aanval een slapende hond heeft wakker geschud. Voor je het weet gaat de Thai nu in de aanval tegen het drankenmerk CR7 van Ronaldo.

Conclusie

Conclusie is dat Ronaldo gewoon niet zo goed is in het voeren van Europese opposities. Voor wat het waard is, ik ben liever goed in voetballen.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.