De schoenenwinkel Shoetime uit Groningen kan het gebruik van de naam Shoetime door een keten van schoenwinkels in het zuiden van het land niet verbieden. Dat heeft het Gerechtshof in Den Bosch bepaald op 7 juni 2011.

 

Vernietiging eerdere uitspraak
Het Hof vernietigt daarmee de eerdere beschikking van de Kantonrechter, die oordeelde dat Shoetime uit het zuiden zijn naam moest wijzigen omdat deze inbreuk maakte op de oudere handelsnaamrechten van het Groningse bedrijfje.

Geen verwarring
Volgens het Hof had de Kantonrechter echter ten onrechte geoordeeld dat er gevaar voor verwarring bestond tussen de beide handelsnamen. De bedrijven opereren in twee ver uit elkaar gelegen delen van het land, waardoor verwarringsgevaar uitgesloten is. Het feit dat de domeinnaam van het Groningse bedrijf in het hele land zichtbaar is, maakt dit niet anders, aldus het Hof.

Teleurstelling
De uitspraak moet een grote teleurstelling zijn voor het Groningse bedrijf, dat eventjes dacht de schoenenreus op de knieën te hebben.

Voordeel merkregistratie
De kwestie laat nog eens goed zien wat het grote voordeel is als je je handelsnaam ook als merk laat registreren. Het handelsnaamrecht geeft in principe alleen bescherming tegen verwarring in de gebieden waar je de naam ook echt voert. Het merkenrecht geeft zonder meer bescherming in de gehele Benelux, ook als je de naam alleen in Groningen gebruikt. Had Shoetime Groningen bij de start zijn naam ook als merk geregistreerd, dan was dit conflict anders afgelopen.