Maart 2019. Chinese merkenkapers zijn sluw. Ze hebben een trucje gevonden om in China merken te registreren die sterk lijken op de wereldbekende Lacoste krokodil. Maar dat laat Lacoste niet gebeuren.

Inventief

Inventief kun je het wel noemen. Als je in China een woordmerk registratie aanvraagt, wordt door het merkenbureau alleen gekeken naar oudere woordmerk registraties. Zijn die er niet, dan mag het merk door.

Woord is logo

In China blijken kapers nu op grote schaal registratie aan te vragen van woordmerken die door de vorm en volgorde van de Chinese karakters eigenlijk op krokodillen lijken. Het Chinese merkenbureau beschouwt ze echter als woordmerken. En omdat die woorden niets met Lacoste hebben te maken, gaan de merken door voor registratie.

Succes met opposities

Maar Lacoste laat het er niet bij zitten. Tegen ruim 60 van deze merken heeft het bedrijf oppositie gevoerd, in de meeste gevallen met succes. In enkele zaken die verloren werden heeft het Franse modehuis inmiddels nietigheidacties ingediend. Zo lijkt het Chinese trucje toch te stranden.