September 2018. Koffiereus Starbucks heeft in India een rechtszaak aangespannen tegen koffieketen Sardarbuksh. Volgens Starbucks lijken de naam en het logo van Sardarbuksh teveel op het wereldbekende Starbucks-merk.
Logo Sardarbuksh kruipt dicht aan tegen (oude) Starbucks-logo
Sterk groeiend
Sardarbuksh groeit snel in India. Het bedrijf heeft vijf vestigingen in Delhi en staat op het punt 30 nieuwe koffiebars elders in het land te openen. Volgens de online krant The Economic Times wil Starbucks dat Sardarbuksh zijn naam wijzigt in Sardarji-Buksh.
Een nieuw logo voor 30 vestigingen, alleen in Delhi blijft het logo rechts gebruikt
Niet wijken
Sardarbuksh gaat het gevecht met het grote Starbucks niet uit de weg en wijzigt zijn naam niet. Wel heeft het bedrijf laten weten dat het voor de 30 nieuwe vestigingen een nieuw logo heeft ontworpen. In afwachting van de uitkomst van de rechtszaak houden de 5 locaties in Delhi echter het oude logo.
Logo Sardarbuksh kruipt dicht aan tegen (oude) Starbucks-logo, rechts het nieuwe Starbucks-logo
Wereldbekend
De kans lijkt toch groot dat Sardarbuksh het onderspit gaat delven. Wereldbekende merken als Starbucks hebben een ruime beschermingsomvang. Daar moet je niet tegen aan gaan schurken. De naam Sardarbuksh kruipt, net als dat eerste logo, natuurlijk erg dicht aan tegen het (oude, maar nog steeds bekende en beschermde) Starbucks-logo. Het is niet uit te sluiten als het bedrijf straks Sardarji-Buksh heet en overal gebruik maakt van dat nieuwe logo.
Bas Kist