Maart 2017. Het Amerikaanse kledingbedrijf Forever 21 heeft er genoeg van: het moet nu maar eens afgelopen zijn met die exclusieve claim die sportmerk adidas meent te kunnen leggen op het gebruik van parallelle strepen op kleding en schoenen. Op 3 maart diende Forever 21 bij de rechtbank in Californië een klacht in tegen adidas.
Strepenstrijd
Forever 21 is in het recente verleden al verschillende keren door adidas aangevallen vanwege het gebruik van strepen op kleding. Directe aanleiding voor de aanklacht is een sommatie die Forever 21 op 24 februari ontving over een nieuw kleding-items met strepen (zie boven), die inbreuk zouden maken op het bekende drie-strepen-design van Adidas.
Te ver oprekken
Volgens Forever 21 rekt adidas zijn juridische claim op het drie-strepen-design veel te ver op. Adidas valt iedereen aan die parallelle strepen op zijn kleding aanbrengt, of het er nu 2, 3, of 6 zijn, aldus Forever 21. Het bedrijf stelt dat veel meer kledingmerken last hebben van de agressieve opstelling van het sportmerk.
Barcelona
Met dat laatste lijkt het bedrijf een punt te hebben. Een paar maanden geleden spande adidas tot verbazing van velen nog een juridische procedure aan tegen FC Barcelona. De voetbalclub had in de VS een merkregistratie aangevraagd van het design van het Barcelona-shirtje, inderdaad ook met strepen.
Tesla
Begin februari van dit jaar was het weer raak. Toen opende het adidas de aanval op Tesla, dat probeerde de bekende Tesla E, bestaande uit drie strepen, als kledingmerk te registreren.
Puma
En op 17 februari plofte er een indrukwekkende dagvaarding op de mat bij concurrent Puma. De nieuwe voetbalschoen van Puma, voorzien van vier strepen, zou de rechten van het drie-strepen-design schenden. Adidas meent dat Puma met zijn schoen heel bewust aanhaakt bij de grote bekendheid van het adidas-design, dat al sinds 1952 op de markt is. Pikant detail in deze laatste kwestie is dat adidas en Puma een gezamenlijke historie kennen: in 1920 begonnen de Duitse gebroeders Adi en Rudoplh Dassler samen een schoenenfabriek. Kort na de Tweede Wereldoorlog verslechterde de verhoudingen tussen de broers en richtte Rudolph een nieuw bedrijf op met de naam Puma. Adi ging door onder de naam adidas.
Versiering
Forever 21 vraagt nu bij de rechtbank van Californië om een verklaring voor recht dat het bedrijf geen inbreuk maakt op de rechten van adidas en dat het gebruik van strepen op kleding bovendien gewoon beschouwd moet worden als versiering. Barcelona en Tesla hebben hun merkaanvragen inmiddels ingetrokken.
Bas Kist
Dit artikel werd eerder gepubliceerd in NRC Handelsblad De strepen van adidas zijn heilig NRC 8-3-2017