Juni 2018. In 2017 liet winkelcentrum Hoog Catharijne de Europese merkregistratie Mall of the Netherlands van Rodamco uit het register schrappen. Rodamco had het beeldmerk meer dan 5 jaar niet gebruikt en daarom waren de rechten vervallen, aldus het Europese merkenbureau EUIPO in 2017. Maar Rodamco tekende beroep aan.

Geen argumenten

Dat beroep is echter op niets uitgelopen. Ondanks herhaalde verzoeken van EUIPO heeft Rodamco zijn argumenten niet tijdig ingediend. Om die reden verklaarde het EUIPO het beroep kort geleden niet-ontvankelijk. Dat lijkt het definitieve einde voor het bovenstaande beeldmerk. Gek genoeg betaalde Rodamco nog wel een keer voor de vernieuwing van dit merk voor 10 jaar. Maar dat lijkt dus weggegooid geld.

Nieuwe registraties

Maar ondanks de verloren strijd om dit beeldmerk, gaat Rodamco gewoon vol gas door met The Mall of the Netherlands als naam voor het in 2019 te openen winkelcentrum Leidsenhage. Het bedrijf heeft daarvoor zelfs drie nieuwe Europese merken geregistreerd en op de website is de ‘artist impression’ van het winkelcentrum te zien.

Handelsnaamclash?

Op zich zou dit in de toekomst tot een nieuwe clash met Hoog Catharijne kunnen leiden. Hoog Catharijne heeft namelijk zijn handelsnaam bij de KvK laten aanpassen in Hoog Catharijne Mall of the Netherlands. Dat zou dus op een handelsnaamconflict kunnen uitlopen. Twee van die centra met de naam Mall of the Netherlands lijkt wat verwarrend. Maar als het om de handelsnaamrechten gaat, zou Rodamco hier wel eens de beste papieren kunnen hebben. Dat bedrijf maakt bij zijn voorbereidingen al enige tijd daadwerkelijk gebruik van deze handelsnaam, terwijl het er naar uitziet dat Hoog Catharijne alleen zijn KvK-inschrijving heeft aangepast. En dat op zich is onvoldoende om handelsnaamrechten te kunnen claimen. Daarvoor moet je de naam echt als handelsnaam gebruiken. 

Bas Kist

Photo credit: Frans Berkelaar on VisualHunt / CC BY