Verwarrend

Volgens de Fransen zou er verwarring ontstaan als het Amerikaanse bedrijf zijn nieuwe logo ook voor kleding zou gebruiken. Het publiek zou in beide logo’s een van links naar rechts vliegende adelaar zien, zo stelden de Fransen.

Adelaar
Links het logo van American Airlines, rechts het Franse kledingmerk Aigle

 

Geen adelaar

Echter, het Engelse merkenbureau UKIPO ziet dat toch anders. Volgens UKIPO heeft de ontwerper van het AA-logo bij zijn creatie mogelijk wel aan een vogel (of adelaar) gedacht, maar daar moet niet teveel gewicht aan toegekend worden. De gemiddelde kleding-kopende consument zal hier toch niet direct een vogel of adelaar in zien, aldus het merkenbureau. Daarvoor zijn de details in het logo te weinig precies. Bovendien is de visuele gelijkenis van beide merken gering en hebben ze een verschillende ‘look and feel’, zo meent UKIPO. En dus kan American Airlines het logo ook op kleding gaan plakken.

Adelaar
De Amerikanen hebben hun logo in zwart-wit aangevraagd, waarmee het nog dichter bij het logo van Aigle in de buurt komt

 

Of wel adelaar?

Naar ons idee is dit een beslissing die in hoger beroep beroep zo maar de andere kant op kan gaan. Want op een of andere manier komen wij bij het zien van het AA-logo toch niet los van het beeld van een adelaar die naar rechts vliegt. Wat zou het anders moeten zijn? En met dat beeld van een vogel komt dat logo van Aigle toch wel enigszins in de buurt.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.