Juni 2017. Het is een bekend verschijnsel: elke hype – van een vrolijke gebeurtenis tot een rampzalig incident – veroorzaakt grote drukte bij de merkenregisters. Commercieel gedreven figuren haasten zich naar het merkenbureau om de naam of het onderwerp van de hype als merk te claimen, of het nu gaat om Je Suis Charly, Cecile de Leeuw, Prinses Amalia of MH17.

Onbegrijpelijk tweet

En sinds kort kunnen we aan dit lijstje een nieuw merk toevoegen: Covfefe, het onbegrijpelijk woord dat president Trump in de nacht van 30 mei twitterde: “Despite the constant negative press covfefe”. Toen Witte Huis-woordvoerder Sean Spicer liet weten dat de president ‘precies wist wat hij bedoelde’, werd #Covfefe’ meteen een trending topic en was het dringen bij de merkenregisters.

14 merken Covfefe

Een onderzoek in de registers van een groot aantal landen laat zien dat er door verschillende bedrijven en individuen inmiddels 14 merken Covfefe zijn aangevraagd. Negen merken werden gedeponeerd in de Verenigde Staten, de overige 5 in Europa, in Zweden, Noorwegen, Engeland en Zwitserland. Covfefe is vooral populair als kledingmerk: 7 van de 14 merken werden gedeponeerd voor T-shirts, hoodies, petten, folkloristische kleding of flip-flops. Daarnaast blijken de goudzoekers ook wat te zien in Covfefe als merk voor bier, koffie, horecadiensten en culturele activiteiten.

Wie het eerst komt…

De vraag is nu wie van deze deposanten er straks met de buit vandoor gaat. Met name bij de kledingmerken kan dit een interessante strijd worden. In het merkenrecht geldt in principe de regel ‘wie het eerst komt’. Maar ja, al die kledingmerken werden op dezelfde dag aangevraagd, namelijk 31 mei. Mogelijk gaat dan straks het exacte tijdstip van de depots een rol spelen. Uiteindelijk kan er natuurlijk maar eentje echt de eerste zijn. Maar of bij de winnaar dan ook echt de zilvervloot binnen vaart, is de vraag. Een kenmerk van hypes is dat ze ook weer heel snel overwaaien. En wie weet er nu nog wie Cecile de Leeuw was?

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in de Volkskrant: Het merk Covfefe de Volkskrant 10-06-2017