Nietigheidsactie

Echter, een bedrijf dat na ontvangst van een T-mobile-sommatie niét het hazenpad maar de tegenaanval koos is Lebara, dat ook in Nederland mobiele telecomdiensten aanbiedt. Lebara voelde er niets voor om de magenta-accenten van zijn website te verwijderen. Het schakelde een advocaat in en opende met een zogenaamde nietigheidsactie de aanval op het Benelux kleurmerk van T-mobile.

Kleurmerk Magenta T-mobile
T-mobile claimt nadrukkelijk kleur magenta als zijn merk / afbeelding Shutterstock

 

Magenta niet onderscheidend

Volgens Lebara heeft de kleur magenta ten onrechte een Benelux merkregistratie gekregen. Het is in het algemeen onwenselijk dat één onderneming het exclusieve recht voor een enkele kleur verwerft. Bovendien wordt magenta wel meer in de telecom-sector gebruikt en dus zal de consument deze kleur dan ook niet zien als merk van T-mobile. Het kleurmerk is niet onderscheidend en de registratie moet geschrapt worden, aldus Lebara.

Lebara
Lebara gebruikt magenta-accenten op zijn webiste

 

Ingeburgerd

T-mobile meent echter dat magenta als merk is ingeburgerd. Inburgering is het verschijnsel dat een merk door langdurig gebruik en veel reclame onderscheidend vermogen krijgt en door het publiek als merk gezien wordt. Om deze inburgering aan te tonen kwamen de Duitsers met een grote hoeveelheid bewijsstukken op de proppen, waarin het intensieve gebruik van magenta naar voren komt. Uit marktonderzoek blijkt zelfs dat 60 % van de respondenten in Nederland bij het zien van de kleur magenta aan T-mobile denkt.

Kleurmerk Magenta T-mobile
Benelux merkregistratie magenta ongeldig

 

Merkregistratie geschrapt

Mooie cijfers, maar het mocht allemaal niet baten. Op 23 augustus bepaalde het Benelux merkenbureau BOIP dat de kleurmerkregistratie van T-mobile geschrapt wordt. De crux zit hem in het feit dat het hier om een Benelux merkregistratie gaat. Als je je beroept op inburgering moet je laten zien dat dit heeft plaatsgevonden in hele beschermingsgebied, namelijk de Benelux. Het probleem is echter dat T-mobile weinig bekendheid heeft in België en Luxemburg. Het bedrijf kan dus geen inburgering in die landen aantonen. Daarmee valt het doek voor de Benelux kleuren-claim van T-mobile.

Kleurmerk magenta Europa
Valt de Europese kleurmerkregistratie van T-mobile straks ook om?

 

Volgt de Europese merkregistratie?

En er wordt niet alleen in de Benelux geruzied over magenta. Ook de Europese kleurmerkregistratie van T-mobile ligt onder vuur. Deze registratie wordt aangevallen door het Amerikaanse verzekeringsbedrijf Lemonade. De situatie lijkt sterk op die in de Benelux: Lemonade is door T-mobile aangesproken op het gebruik van de kleur magenta en betoogt nu in een juridische procedure dat het Europese kleurmerk niet onderscheidend is. Aan T-mobile de zware taak om nu inburgering van het kleurmerk in alle landen van de Europese Unie aan te tonen. Na deze Benelux uitspraak is duidelijk dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken: alleen al in België en Luxemburg gaat het immers mis. De kans lijkt groot dat straks ook de Europese merkregistratie van magenta onderuit gaat.

Bas Kist

Dit artikel werd op 12 september 2024 gepubliceerd op Adformatie.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.