Sterk merk

Dan-Foam, het Deense bedrijf achter Tempur, had aangevoerd dat zijn logo door langdurig gebruik een sterk merk is geworden en dat het publiek in verwarring raakt als een concurrent zo’n sterk gelijkend merk ook voor matrassen zou gebruiken.

Mager bewijs

Echter, EUIPO wees de oppositie af. In de eerste plaats had Dan-Foam tamelijk mager bewijs van bekendheid overgelegd, waaruit niet viel op te maken hoeveel en waar precies het merk gebruikt werd.

Tempur

Links logo Tempur, rechts logo Luxury Sleep.

Geringe gelijkenis

Daarnaast vindt EUIPO dat de merken in visueel opzicht slecht ‘in geringe mate’ lijken. Zo’n beeld van een slapend mens als merk voor matrassen is weinig onderscheidend en bovendien laat het logo van Tempur veel meer detaillering zien, aldus EUIPO. En tenslotte zorgt ook de toevoeging van de woorden Back.Pedic voor voldoende verschil volgens EUIPO. Geen inbreuk en de Back.Pedic matrassen kunnen de Europese markt op.

Onbevredigend

Een onbevredigende beslissing. Hoezo visueel ‘in geringe mate’ overeenstemmend? Zelfs met het woord Back.Pedic lijkt het ons erg verwarrend, twee matrassen voorzien van een logootje met zo’n gestileerd liggend mens. Ook jammer dat de Denen zo slordig zijn omgegaan met het bewijs van de bekendheid van hun logo, daar hadden ze wel het verschil kunnen maken. Misschien toch maar beroep overwegen?

Bas Kist