Hommeles

Twintig jaar geleden introduceerde Leidseplein Beheer zijn Bulldog-drankje in Nederland. Vanaf dat moment is het hommeles met Red Bull, dat van mening is dat het energiedrankje probeert mee te liften op de bekendheid van Red Bull en voor verwarring in de markt zal zorgen.

Tien jaar strijd tussen The Bulldog en Red Bull

Wat volgde was een jarenlange strijd, waarbij de kemphanen beurtelings in het gelijk werden gesteld. In 2007 verloor Red Bull de zaak bij de rechtbank, maar in hoger beroep trok het Oostenrijkse concern bij het Hof toch aan het langste eind. Vervolgens belandde de zaak bij de Hoge Raad om daarna in 2014 weer terug te gaan naar het Hof, dat in 2017 het eindoordeel gaf: die merken lijken niet, geen inbreuk. Na 10 jaar terug bij af.

Coffeeshop The Bulldog in Amsterdam

 

Tussen € 0,6 miljoen en € 313 miljoen

Volgens Leidseplein Beheer heeft het bedrijf door de hele kwestie forse schade geleden. Die wil het nu vergoed zien. Ter onderbouwing heeft het bedrijf een deskundige ingeschakeld die uitkomt op een ‘schade van tussen de € 0,6 miljoen en € 313 miljoen, en een kansgewogen gemiddelde schade van € 49 miljoen’. Op basis van dit laatste bedrag heeft Leidseplein Beheer nu bij Red Bull beslag gelegd. Een verzoek van Red Bull tot opheffing van dit beslag werd eind oktober 2022 door de rechtbank van Amsterdam afgewezen.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.