Berg bescheiden deel merk

Het lijkt onwaarschijnlijk dat het verwijderen van de Matterhorn van de verpakking gevolgen heeft voor de verkoop. De berg vormt slechts een zeer bescheiden deel van de totale merkuitstraling van de Toblerone.

Toblerone merken
Een aantal geregistreerde Europese merken van Toblerone

 

Veel merken

Toblerone maakt gebruik van een flink aantal onderscheidingstekens en merken: natuurlijk de merknaam Toblerone in zijn vette rode letter, de op de verpakking gebruikte kleuren en – misschien wel het meest onderscheidende deel – de driehoekige vorm van de verpakking en van de chocolade zelf. Het is dan ook zeer de vraag of de consument het straks überhaupt doorheeft als in dit totale merkbeeld een tamelijk ondergeschikt element als dat bergje enigszins wordt aangepast. Ik denk dat er geen reep minder om verkocht zal worden.

Apple Evolution

Gewend aan verandering

Bovendien, het publiek is ook wel gewend dat merken veranderen en aangepast worden aan de tijd. Kijk maar eens naar de evolutie van de logo’s van Apple, Starbucks, Citroën of Fiat: die krijgen om de zoveel jaar een nieuw jasje. En om het eens heel praktisch te benaderen: zou het niet ook de hoogste tijd zijn dat Toblerone dat beeldelement van die berg uit 1908 eens van een moderne outfit voorziet?

Toblerone
AI software van Nightcafé komt op basis van instructie ‘Mountain Toblerone’ met wat suggesties

 

Nieuwe berg voor Toblerone

Aan Toblerone nu de leuke en spannende opdracht een nieuwe berg te verzinnen. Het belangrijkste uitgangspunt: hij mag niet teveel op de Matterhorn lijken. Wij zijn zelf ook maar eens aan de slag gegaan. De Artificial Intelligence software van Nightcafe geeft op de instructie ‘Mountain Toblerone’ wat suggesties. Ik denk overigens dat de ware er nog niet bij zit.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.