December 2016. Het bedrijf Tom, de nieuwe naam van MKB Brandstof, kan zijn naam al weer wijzigen. Tom lijkt teveel op het bekende merk TomTom. Dat heeft de rechter in Den Haag 21 december 2016 bepaald.
Tom de Ridder
MKB Brandstof kreeg landelijke bekendheid door zijn radioreclames, waarin het – door sommigen gehate – personage Tom de Ridder figureerde. Begin 2016 besloot MKB Brandstof Tom de Ridder ten grave te dragen en zijn bedrijfsnaam te wijzigen in Tom. Om gedoe met TomTom te voorkomen, zocht MKB Brandstof contact met het navigatiebedrijf.
Overeenkomst
Na veel telefoontjes en mails leidde dat tot een overeenkomst, waarbij MKB Brandstof het recht kreeg om het logo Tom te gebruiken. Echter, bij uitzending van de eerste Tom-commercials in juni 2016 werd het TomTom meteen duidelijk dat het niet alleen om het gebruik van een logootje ging, maar dat het een complete rebranding van het bedrijf was. En daar was geen toestemming voor gegeven.
Merk- en handelsnaaminbreuk
Volgens de rechter was TomTom gerechtigd de overeenkomst op te zeggen en lijkt de merk- en handelsnaam Tom, die ook voor mobiliteitsdiensten wordt gebruikt, te veel op TomTom. Tom moet binnen drie weken zijn naam wijzigen en krijgt een kostenveroordeling van bijna € 60.000,- aan zijn broek. Gelukkig dat Tom de Ridder dit allemaal niet meer meemaakt!
Bas Kist
Dit artikel werd eerder gepubliceerd in NRC Handelsblad Tom lijkt teveel op TomTom NRC 23-12-2016