Naam persoon

Maar dat loopt toch wat stroever dan Zajkowski had gehoopt. Het Amerikaanse merkenbureau weigert het woordmerk Trumpinocchio te registeren. De Amerikaanse merkenwet kent namelijk een bepaling over persoonsnamen: als je merk de naam van een persoon bevat, dan heb je voor een merkregistratie de schriftelijke toestemming nodig, als het publiek een connectie legt tussen het merk en deze persoon.

Trumpinocchio
Democratisch bumpersticker? (afbeelding sticker Trump gevonden op Amazon)

 

Connectie

Natuurlijk ontken ik niet dat het onderdeel Trump naar de voormalige president verwijst, zo liet Zajkowski weten. Maar er is toch geen redelijk denkend mens die zal menen dat er een zakelijke relatie tussen Donald Trump en Trumpinocchio bestaat, aldus Zajkowski.

Dat mag zo zijn, reageerde het merkenbureau, maar Donald Trump is dermate bekend dat er geen twijfel bestaat dat de consument het merk Trumpinocchio met Trump in verband brengt. Dat betekent dat de noodzakelijke connectie tussen het merk en de persoon bestaat en dus heb je toestemming nodig, aldus het merkenbureau. En die toestemming gaat Trump natuurlijk niet geven.

Trumpinocchio

Trump Too Small

Het merkenbureau heeft zijn beslissing in deze zaak overigens nog even aangehouden, in afwachting van een uitspraak van de US Supreme Court, de hoogste Amerikaanse rechter. Dat ging over een ander merk, Trump Too Small, aangevraagd voor T-shirts. Toen de registratie van dit merk ook vanwege de naam Trump geweigerd werd, ging de deposant van het merk in beroep.

Merkenwet krijgt voorrang

Hij stelde dat Trump Too Small een vorm van politiek commentaar was en beriep zich op zijn vrijheid van meningsuiting. In hoger beroep werd aan de Supreme Court de vraag voorgelegd wat in zo’n geval nu zwaarder moet wegen: de vrijheid van meningsuiting of de bepaling uit de merkenwet dat je zonder toestemming de naam van een bekend persoon niet als merk kunt registeren? De Supreme Court kiest er voor de bepaling uit de merkenwet voorrang te geven. En daarom trekt ook Zajkowski nu ook aan het korte eind met zijn merk Trumpinocchio.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.