Verkeerde vogel downloaden

Volgens het merkenbureau in Singapore lijken de merken op elkaar omdat ze beide ‘een klein vliegend vogeltje met gedetailleerde kenmerken’ uitbeelden. Het feit dat beide merken voor een app worden gebruikt maakt de kans op verwarring groter, zo meent het merkenbureau. Voor je het weet heb je het verkeerde vogeltje gedownload.

Twitter

Nieuwe variant Twitter

Opvallend is dat het merkenbureau stelt dat de grote bekendheid van het Twitterlogo de kans op verwarring juist vermindert. Echter, omdat Twitter in het verleden gebruik heeft gemaakt van verschillende vogeltjes zou het publiek kunnen denken dat dit weer een nieuwe variant van Twitter is, zo vervolgt het bureau.

Logo Twitter

Mus valt kolibrie aan

Het gaat mij wel wat ver te stellen dat het publiek deze vogels zal verwarren. Ja, het zijn allebei kleine vogeltjes, dat wel, maar het is toch een beetje een mus die een kolibrie aanvalt. En dan vliegt die kolibrie ook nog eens de andere kant op.

Twitter Zwarte Logos

Blauw doet niet mee

Maar ik moet hier wel een kanttekening plaatsen, want in deze zaak baseerde Twitter zich niet op een merkregistratie in kleur (blauw) maar op een zwart/wit-registratie van het Twitter-vogeltje, zonder kleurenclaim. Mogelijk brengt dat vogels wat dichter bij elkaar. Maar dan nog, het blijft voor mij vooral een mus tegen een kolibrie!

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.