Geen verwarring

Volgens de Oppositie-afdeling van het Europese merkenbureau EUIPO is TfL er niet in geslaagd aan te tonen dat het Underground merk sterk onderscheidend is. Daarvoor zijn de door TfL meegestuurde bewijzen volgens het merkenbureau te mager. Dat betekent dat de beschermingsomvang van het merk beperkt blijft. Volgens EUIPO bestaat er ook geen gevaar voor verwarring: daarvoor verschillen de merken teveel. Daarbij speelt het verschil tussen de woorden Underground en Coffeebar natuurlijk ook een belangrijke rol.

Underground Coffeebar
Links de Europese merkregistratie van Transport of London, recht de aanvraag van Coffeebar

 

Niet-geregistreerde merken

Naast zijn geregistreerde Europese Underground-merk, wierp TfL ook nog een aantal niet-geregistreerde Engelse merken in de strijd. Anders dan in de meeste Europese landen krijgen niet-geregistreerde merken in Engeland – onder bepaalde omstandigheden – ook bescherming. Echter, ook deze merken konden TfL niet helpen. Uit de door TfL ingediende stukken blijkt niet dat het Underground-logo goodwill bezit voor horeca-diensten.

Underground Coffeebar
Transport of London deed ook een beroep op een aantal niet-geregistreerde merken

 

Mager bewijs

Het ziet er naar uit dat dit weer eens een voorbeeld is van een oppositie waarbij de opposant het aan te leveren bewijs heeft onderschat. Je zou toch zeggen dat het mogelijk moet zijn aan te tonen dat het Undergound-logo een grote bekendheid geniet. Dan was de kans op een overwinning voor Transport of London beslist groter geweest.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.