Conflict Supermac’s

Wat is er precies aan de hand? Hamburgergigant McDonald’s ligt al jaren overhoop met de Ierse fastfoodketen Supermac’s. Als de Ieren in 2014 het plan opvatten uit te breiden naar de rest van de Europese Unie en een merkregistratie voor Supermac’s aanvragen, maakt McDonald’s bezwaar. Op basis van o.a. de merkregistratie van het woordmerk Big Mac weet McDonald’s de Europese aanvraag van het merk van Supermac’s te blokkeren.

Supermac's

Gebruik Big Mac

Onder het motto ‘de aanval is de beste verdediging’ besluit Supermac’s vervolgens uit een ander vaatje te tappen. Het bedrijf begint een juridische procedure om de Europese merkregistratie van Big Mac onderuit te halen. Supermac’s voert aan dat de registratie van Big Mac ongeldig is omdat het merk de laatste jaren niet gebruikt zou zijn. In het merkenrecht geldt de regel dat je een merk moet gebruiken om je rechten in stand te houden. Maak je gedurende een periode van 5 jaar geen gebruik van het merk, dan kan het verval van je rechten door een ander worden ingeroepen.

Big Mac

Sandwich met kip

Het lijkt een onzinnige zaak, want we weten toch allemaal dat dat merk Big Mac door McDonald’s op grote schaal voor een broodje hamburger wordt gebruikt? Dat klopt, maar daar gaat het bij het Gerecht dan ook niet over, want daar zijn partijen het over eens: Big Mac staat gewoon voor een broodje hamburger. Echter, bij de Europese merkregistratie van Big Mac heeft McDonald’s niet alleen ‘sandwiches met vlees’ vermeld, maar ook ‘sandwiches met kip’ en ‘diensten van een restaurant’.

Geen gebruik

En voor die producten en diensten kan McDonald’s voor het Gerecht inderdaad geen gebruik van het merk Big Mac laten zien. Logisch: voor hun kipsandwiches gebruiken ze immers de merknaam McChicken en het restaurant heet ook geen Big Mac, maar McDonald’s. Daarom bepaalde het Europese Gerecht op 5 juni dat de merkrechten van Big Mac vervallen zijn, alleen voor zover het gaat om kipsandwiches en restaurantdiensten. Voor sandwiches met vlees staat het merk gewoon nog als een huis.

Verkeerde conclusies

Maar moet je dan nu, zoals de media doen, concluderen dat iedereen nu gewoon kipsandwiches onder de merknaam Big Mac mag verkopen? Nee, natuurlijk niet. Een merkregistratie geeft de merkhouder namelijk niet alleen bescherming tegen de producten die precies in de registratie vermeld staan, maar ook tegen producten die soortgelijk zijn. Denk je dat ik ermee wegkom als ik morgen gezondheidssandalen op de markt breng onder het merk Nike? Ondanks het feit dat Nike sportschoenen in zijn registratie heeft staan en niet sandalen, gaat het natuurlijk wel om soortgelijke producten en zal Nike mij stoppen. Dat geldt dus ook voor de ondernemer die nu denkt dat hij zijn broodje kip gewoon Big Mac mag noemen. Broodje kip en broodje vlees zijn soortgelijke producten, dus McDonald’s veegt je in één klap van de mat.

Supermac's

Diensten van een restaurant

De aanval van Supermac’s op de merkregistratie Big Mac ging natuurlijk ook helemaal niet om die broodjes kip waarover de media nu lawaai maken. Het was Supermac’s te doen om de restaurantdiensten. Ze willen graag de naam Supermac’s als naam van een fastfood restaurant in Europa registreren. Nu de merkregistratie Big Mac geen restaurants meer dekt, zijn de kansen op een succesvolle Europese registratie voor Supermac’s wat beter geworden.

Bas Kist

Afbeelding Supermac’s: psyberartist, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

Dit artikel werd op 10 juni 2024 gepubliceerd op Adformatie.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.