Alleen de prijs ontbreekt

In een enthousiaste post op social media lijkt het ministerie er een soort prijsvraag van te maken: ‘We horen graag uw suggesties en we zullen de meest creatieve en interessante inzendingen aan de Russische eigenaar geven. En wie weet word jij de auteur van de naam van enkele honderden fastfoodrestaurants in Rusland. Ga ervoor!’ Alleen de prijs voor de winnaar ontbreekt.

McDonald's

Cool-Cola, Fancy en Street

Voor Coca-Cola, Sprite en Fanta hoeft het Russische ministerie geen prijsvraag meer uit te schrijven. Na het vertrek van deze merken uit Rusland is een wakkere ondernemer in het gat gesprongen. Hij brengt look-alikes op de markt met de merknamen Cool-Cola, Fancy en Street. Dat meldt de Oekraïense advocaat Maksym Popov. De verkoper van de look-alikes claimt dat ze ‘allemaal dezelfde smaak hebben’.

Cool Cola
Foto Maksym Popov

 

 

Bron: Maksym Popov.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.