Hype als merk

Het is inmiddels een bekend verschijnsel. Bij elke mediahype – of het nu om een ramp gaat of een heugelijke gebeurtenis – rennen gehaaide commerciële geesten naar het merkenbureau om daar de naam van de hype of een variant daarvan als merk te registreren. Je zag het bij drama’s als de MH17 en Charly Hebdo, maar ook bij het eerste nieuws over Maxima en later bij de geboorte van de prinsesjes. Dat ook Corona aan de zou komen hoeft dus niet te verbazen.

Corona-crisis

Merkonderzoek

Het CORONA-merkonderzoek van Chiever werd uitgevoerd in de merkendatabases van ruim 70 landen, waaronder alle Europese landen en de VS. Het onderzoek, dat betrekking heeft op nieuwe aanvragen vanaf 1 januari 2020, bracht ruim 350 merken aan het licht waarin het woord ‘CORONA’ is opgenomen. In de bijlage vindt u een door Chiever gemaakte selectie van de meest opvallende merken.

Corona-crisis

Kleding

Vooral als kledingmerk is CORONA populair. Merken als SICKER THAN CORONA, F**K CORONAVIRUS (en zijn Duitse variant FICK DICH CORONA), zijn vermoedelijk bedoeld als opdruk voor T-shirts. Dat zal ook gelden voor het door Trump geïnspireerde CORONAVIRUS: MADE IN CHINA en het logo CORONA: NEIN DANKE! En natuurlijk denken de ondernemers ook aan de kleintjes: CORONA KIDS en CORONA BABY, mogelijk ligt het straks allemaal in de winkel.

Feestje

Voor sommige ondernemers is het virus gewoon een feestje. In de categorie ‘entertainment’ werden merken aangevraagd als CORONA AFTER PARTY, CORONA-TION TV, CORONAPOCALIPS en CORONAVERSARY. En voor wie verder behoefte heeft aan ontspanning zijn er de hotel-accommodaties van CORONAFERIEN en natuurlijk CORONAYOGA lessen. En ook luxeartikelen ontbreken niet: kopen we straks een flesje CORONA eau de parfum?

Corona-crisis

Consumptie

Dat je het virus niet zo snel aan consumptie-artikelen zou linken, schijnt de commercie niet te deren: CORONA CAFFE, CORONA COCKTAIL, CORONA SUSHI en CORONAVINO, als het aan de bedrijven ligt verschijnt het binnenkort allemaal op de markt.

Medisch

En uiteraard ontbreken ook de ‘medische merken’ niet: vaccins met populaire namen als BYE BYE CORONA en THE CORONA VIRUS BLUES maar ook meer serieuze varianten als WUHAN CORONA VAX en CORONA CURE.

Corona-crisis

Cerveceria Modelo

Interessant is dat ook de Mexicaanse brouwerij Cerveceria Modelo, een dochter van AB Inbev en eigenaar van het biermerk CORONA, in Amerika flink aan het deponeren is geslagen. Uit het onderzoek van Chiever blijkt dat de brouwer op 1 april (geen grap) 6 nieuwe merkregistraties van het merk CORONA indiende, voor allerlei producten die niets met bier hebben te maken, zoals kleding, juwelen en horloges, keukenspullen, spelletjes, meubels en elektronica. Het was zonder twijfel een poging om alle goudzoekers de pas af te snijden. Echter, heel veel zal de brouwer er niet aan hebben, want het leeuwendeel van alle CORONA-merken was al ruim vóór 1 april aangevraagd.

Rijk?

Of de merkhouders ook echt rijk gaan worden met hun nieuwe merken is maar helemaal de vraag. In de eerste plaats zullen bijna alle aanvragen nog getoetst moeten worden. Het is zeker niet uitgesloten dat een deel van de registraties wordt geweigerd wegens het ontbreken van onderscheidend vermogen: het woord CORONA is inmiddels gemeengoed geworden. Om die reden werd een aantal jaren geleden in Frankrijk de registratie van het merk JE SUIS CHARLY  geweigerd.

Ook kunnen merken geweigerd worden omdat ze in strijd zijn met de openbare orde of de goede zeden. Ook dat kun je met deze merken niet uitsluiten. En wie dan toch zijn registratie weet te bemachtigen, krijgt het mogelijk aan de stok met een andere ondernemer die net iets eerder zijn CORONA-merk in dezelfde categorie registreerde. Nee, de eerste CORONA-miljonair moet zich nog melden.

Bas Kist

Download hier een selectie van de meest opvallende merken uit het onderzoek.