Scheermesjesfabrikant Wilkinson moet de aanduiding ‘Scheert BETER dan MACH 3’ van zijn verpakking verwijderen. Dat heeft de Rechtbank Den Haag op 22 december 2011 bepaald in een door concurrent Gillette aangespannen procedure.
Claim onvoldoende duidelijk
Volgens de rechter heeft Wilkinson verzuimd te specificeren in welk opzicht de Wilkinson HYDRO 3 mesjes beter zouden scheren dan de MACH 3 van Gillette. Voor een gemiddelde consument is het niet duidelijk op welke punten de claim van Wilkinson betrekking heeft. Om die reden is er sprake van een ongeoorloofde vergelijkende reclame, aldus de rechter.
‘De BESTE SCHEERBEURT voor je HUID’, wel toegestaan
Een poging van Gillette om ook de aanduiding ‘De BESTE SCHEERBEURT voor de HUID’ van de verpakking te laten verwijderen mislukte. Volgens de rechter is een dergelijke kreet een ‘puffery’, een vorm van overdrijving waaraan de consument wel gewend is.
Vonnis
Wilkinson moet de verpakkingen met de verboden vergelijking binnen 2 weken uit de handel halen. Voor elke overtreding van het verbod moet het bedrijf € 5.000,- betalen.