September 2017. Nog een paar weken en dan is het in Europa voorbij voor het limonadedrankje John Lemon. Onder juridische dreiging van Yoko Ono, de weduwe van John Lennon, heeft de Poolse fabrikant van John Lemon besloten de naam van het drankje te wijzigen in On Lemon.

Inbreuk

Het merk John Lemon werd 5 jaar geleden geïntroduceerd en wordt verkocht in 14 Europese landen, waaronder Nederland. Om het merk van de markt te halen dreigde Ono niet alleen de Poolse fabrikant Orszulak, maar ook al zijn distributeurs in Europa met juridische stappen. Volgens de Nederlandse advocaat van Ono, Joris van Manen van het kantoor Hoyng Rokh Monegier, maakt John Lemon inbreuk op de merkrechten en ‘personality rights’ van de beroemde Beatle.

Let it be en een rond brilletje

Om de eisen van Ono kracht bij te zetten startte Ono een procedure bij de rechtbank Den Haag. Die procedure werd ingetrokken nadat de partijen tot een regeling kwamen, waarmee Orszulak enige tijd kreeg om te rebranden. De Poolse fabrikant stelt overigens dat het helemaal niet de bedoeling had om met John Lemon aan te haken bij de grote bekendheid van John Lennon. Een argument dat zijn geloofwaardigheid verloor toen Van Manen stuitte op promotiemateriaal voor John Lemon op Facebook en Twitter waarin het merk vergezeld was van de slogan “Let it be”, een plaatje van een rond brilletje en een afbeelding van John Lennon met citroenen in zijn hand. Onlangs besloot de Poolse ondernemer dan toch maar de handdoek in de ring te gooien. Het bedrijf kreeg tot eind oktober de tijd om zijn voorraden op te maken, daarna is het afgelopen en heet het merk On Lemon.

Vingerpoppetje

Het is niet de eerste keer dat Ono zich in Nederland verzet tegen ondernemers die aanhaken bij de bekendheid van Lennon. In 2015 tekende Ono bezwaar aan tegen het gebruik van een vingerpoppetje met het uiterlijk van Lennon door telecomprovider Simpel. Met succes, Simpel verwijderde het poppetje uit de reclames.

Bas Kist

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in de Volkskrant