November 2018. Starwood Hotels, onderdeel van het Marriot-concern en het bedrijf achter de internationaal bekende W-hotels, doet er alles aan om zijn W-logo goed te beschermen. Dat is op zich niet eenvoudig met zo’n logo dat slechts bestaat uit één letter en een weinig onderscheidend zwart achtergrondje. Toch wint Starwood soms, maar er wordt ook wel eens verloren.

W-HOTEL (links) wint van Wonderbox

Flinke overeenstemming

Op 25 oktober wist Starwood de registratie van het beeldmerk van een W met sterren van het Franse bedrijf Wonderbox te stoppen, althans voor zover het om hoteldiensten gaat. Volgens de oppositie afdeling van het Europese merkenbureau EUIPO vertonen de beide merken flinke overeenstemming.

Andere lay out

Echter, vier dagen later ving Starwood bot in een oppositie tegen het logo W white, dat ook een zwarte, vierkante achtergrond heeft. Volgens EUIPO heeft dit merk door de toevoegingen van de verschillende beeldelementen toch een andere structuur en lay out. Het W white-logo mag daarom door.

W-HOTEL (links) verliest en W white krijgt registratie

Geen vertaling

Wat opvalt is dat Starwood in deze oppositieprocedures ook flinke steken heeft laten vallen. Zo lukte het het concern niet aan te tonen dat het W-logo een bekend merk is met een grote reputatie. Één van de redenen waarom het Europese merkenbureau deze reputatie niet wilde aannemen, was dat Starwood voor delen van het bewijs van reputatie niet de noodzakelijke Engelse vertalingen had ingediend. Toch opmerkelijk voor zo’n grote internationale speler.

Bas Kist