Amerikaanse merkregistratie

Yuengling gebruikt ‘Next generation of light beer’ al sinds februari 2020 voor zijn merk Flight. Op 25 augustus 2020 registreerde het bedrijf de slogan als merk in het Amerikaanse merkenregister.

Yuengling Bud

Boef

Yuengling gaat er vol in tegen Inbev: niet alleen heeft het de brouwer gesommeerd onmiddellijk te stoppen met ‘Get ready for the next generation of beer’, maar het bedrijf zet ook via Twitter de aanval in. Daar plaatste het een afbeelding waarop te zien is hoe een gemaskerde Bud Light-boef de slogan van Flight steelt.

Yuengling

Onderzoek

Eenvoudig onderzoek in het Amerikaanse merkenregister gecombineerd met marktkennis had de geregistreerde slagzin van Yuengling natuurlijk snel aan het licht gebracht. Waarom Inbev toch voor deze gelijkende zin gekozen heeft is dan ook de vraag. De kans is aanwezig dat ze straks bakzeil moeten halen.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.