Proefproces Für Elise

Om dit te achterhalen registreerden de partners van Chiever de eerste negen tonen van Für Elise in de vorm van een notenbalk als merk in de Benelux en spanden zij een proefproces aan. De kwestie belandde uiteindelijk bij het Europese Hof dat uitspraak deed in 2003.

Notenbalk

Sinds deze zaak weten alle Europeanen nu dat dat geluiden onder bepaalde voorwaarden ook als merk beschermd kunnen worden in de Europese Unie. Als je van het merk een afbeelding indient – in dit geval een notenbalk – die voldoende duidelijk is, krijgt de klank merkbescherming.

Digitale bestanden

Dankzij de Für Elise test-case worden er tegenwoordig regelmatig geluiden als merk geregistreerd. Door de ontwikkeling van de techniek is  de eis dat een merk bij registratie grafisch moet worden weergegeven inmiddels vervallen. Het is nu niet meer verplicht een plaatje van het merk in te dienen, een digitaal geluidsfragment wordt ook geaccepteerd. Hierdoor komen meer soorten geluiden voor merkbescherming in aanmerking.

Netflix en Coolblue

Zo hebben bedrijven als Netflix (1) en Coolblue (2) hun bekende geluiden als Europees merk geregistreerd.

*In de tijd dat het proefproces Für Elise werd gestart waren de partners van Chiever nog eigenaar van merkenbureau Shield Mark
Uw geluid als merk registreren?