Media
Chiever Magazine
Elk kwartaal publiceren wij het Chiever Magazine: een overzicht van opvallende, leuke en interessante kwesties op het gebied van het merkenrecht, het auteursrecht en het modellenrecht.
Gebarenmerk Usain Bolt: een beetje achterover geleund, met twee vingers in lucht, alsof hij een pijl afschiet.
- Geen punt voor Deloitte
- Merkenkapers gaan los
- De strijd om Marie
- Tina Turner verliest
- Obelix Mitrailleur
- Een P verschil
- Het tweelingzusje van Starbucks
Op 8 april heeft een rechter in Chicago de rechtbank van Illinois geadviseerd gebruik van het Just Eat-logo te verbieden omdat het inbreuk maakt op de oudere merkrechten van het Home Chef-logo van supermarktketen Kroger.
- De reputatie van een dakje
- Puma pakt ze allemaal
- Rode zool verliest in Japan
- Patatje oorlog
- Maakte Warhol inbreuk?
- Spa verliest van Spaarne
- Vans valt aan
- Geen patroonmerk Mercedes
- Floor Stijns naar Chiever
Cristiano Ronaldo scoort ook buiten het veld. In april 2021 voerde de Portugese ster-voetballer met succes oppositie tegen de Europese registratie van een merk Cristiano.
- Apple wint dankzij de Beatles
- Het foute icoon van Amazon
- Blunder Nike
- Kuifje en de dames
- Stones in de aanval
- De T is van T-Mobile
- Peaky Blinder Whiskey
In 2016 startte het ministerie van Buitenlandse Zaken van IJsland samen met een aantal IJslandse organisaties een procedure om de Europese merkregistratie Iceland van de supermarkt ongeldig te laten verklaren.
- Kuifje-kunst verboden
- Exit Champ Champ
- Stihl claimt kleur
- Een T is geen T
- Chiquita verliest merk
- Pepsi onder druk
- Pas op met poezen
- Chiever Letterquiz 2021
Naast de verkiezingen, verliest Trump ook nog eens de Europese registratie van de naam Trump.
- Vechten voor de vlag
- Just don't do it
- Geen Marlon Brando merk
- Worstelen over tattoos
- Starbucks kopje onder in Japan
- Chiever Letterquiz
Het is niet veel merken gegeven: een exclusieve claim op een specifieke kleur. Toch vind je in het Europese register wel een aantal kleurmerken terug.
- Uit met de ruit
- Oorlog tussen Orange en Intel
- Tesla was bijna Faraday
- Geen merk Messerschmitt
- Chiever Letterquiz
- Reputatie Tommy Hilfiger vlag
- Beperkte bescherming Jacuzzi
- I Love geen merk
- Nieuw icoon Chiever
Een belangrijk deel van de kosten van de organisatie van de Olympische Spelen – snel zo’n € 10 miljard – wordt betaald met de opbrengsten uit intellectuele eigendomsrechten.
- Patagonia versus InBev
- Nivea vist achter het net
- Vete over tatoeage nog niet voorbij
- Ronaldo scoort weer
- Erven Prince claimen paars
- The Pets Factor
Het overkomt de besten: Cartier, Tesla, Burberry, Häagen-Dasz en Hermes, stuk voor stuk kregen ze de afgelopen jaren te maken met Chinese kapers die er met hun merken vandoor gingen.
- Opvallend verlies Glenfiddich
- Heineken bekend merk in China
- Porsche verliest model
- Valencia vecht voor vleermuis
- Formulie 1 sponsor pikt logo
- Geen © voor gekleurde laars
- Lidl misleidt
- Friet McCain verboden
- Just Say It geen merk
- De groene cirel van Starbucks
Het lijkt alsof McDonald’s zijn zaakjes rond zijn Europese merken de laatste tijd niet helemaal op orde heeft. In januari was het verlies van de Europese merkregistratie Big Mac even wereldnieuws.
- Not a good time
- Sluw Chinese kapers
- Adidas wint in Japan
- Chiever in de prijzen
- Swatch ruziet met Samsung
- Uitslag Chiever Letter Quiz
- Sylvie Meis verliest
- Walmart moet €95 miljoen betalen
- JiuTu sneuvelt
- Bescherming Instagram in EU
Het leven wordt er niet gemakkelijker op als je merk Easy is. Dat heeft het Britse bedrijf easyGroup gemerkt in 2018. In het afgelopen jaar verloor EasyGroup een groot aantal oppositieprocedures die het had aangespannen tegen nieuwe easy-merken.
- Absolute teleurstelling
- Dunhill wint in China
- Geen MoMaCha
- RedBull redt de boel
- Redbull overvleugelt Wings
- AA pikt het niet
- AH houdt register schoon
- Lego slaat slag in China
Horlogefabrikant Swatch heeft een einde gemaakt aan de Europese merkbescherming van de bekende slogan Think Different van Apple. Op 24 augustus 2018 verklaarde de Invalidity Division van het Europese merkenbureau EUIPO de merkregistratie Think Different van Apple ongeldig.
- Babyhoofd Nestlé
- Ik wil van mijn auto af
- Mbappé gekaapt
- Pas op voor Dirty Harry
- Niveau e-sigaret
- Geen merk voor Hästens
- Formule 1 in problemen
- Maak je naam onvergetelijk
- Nivea blijft overeind
- Duvel faalt
- Strijd om een Q
- Apple is geen banaan
Red Bull heeft een gevoelige nederlaag geleden. Op 23 mei oordeelde het Europese merkenbureau EUIPO dat het beeldmerk Big Horn geen inbreuk maakt op het logo van Red Bull en gewoon als Europees merk geregistreerd kan worden.
- Pas op met vlaggen
- H&M wint
- DOW loopt blauwtje
- Toys'R' Us te koop
- Mooie oude merken kapen
- Twist over tijger tattoo
- Postbank geweigerd
- Adidas wint met Stan Smith
- Nivea verliest merk
- Strijd om skyline
- Rolls Royce versus Rebel & Rich
- Swarzkopf wint vanm zwarte kop
- Swoosh
Het Jumpman-logo van Nike maakt geen inbreuk op de auteursrechten van fotograaf Jacobus Rentmeester. De flinke financiële compensatie waarop Rentmeester had aangestuurd gaat aan zijn neus voorbij. Dat volgt uit een uitspraak van eind februari van het Gerechtshof in Oregon.
- NL bedrijf stopt Reckitt Benckiser
- 7 miljoen dollar voor graffiti artiesten
- CVC claimt Capital Partners
- Strepenstrijd duurt voort
- Birckenstock zool
- Uitslag Chiever Letterquiz 2017
- Volvo vangt bot
- Starbucks verliest
- Design blikje geclaimd
- Erven Ali willen 30 miljoen dollar
The Londen Taxi Corporation TLC krijgt geen monopolie voor het wereldbekende uiterlijk van zijn Londense taxi’s. Volgens de Engelse Court of Appeal zijn de merkregistraties die TLC bezit voor de vormgeving van de taxi ongeldig.
- NL Energie Maatschappij verliest
- Celstraf voor merkvervalsing
- Geen bewijs, geen rechten
- Voetbalglas sneuvelt
- Chiever Letterquiz
- Trump gaat vrijuit
- Inbreuk Marc Cain
- Foutje Pi-Design
- Geen vlees voor Barbie
Unilever krijgt geen Benelux registratie voor het merk Release the Beast. Volgens het Hof Den Haag lijkt dit merk teveel op Unleash the Beast, een ouder merk van drankenfabrikant Monster Energy. Unilever gebruikt de slogan momenteel voor zijn internationale reclamecampagne voor Magnum-ijsjes.
- Seniorenverwarring
- Conflict over foto Bowie
- Geen vormmerk voor Timberland
- Foutje Vrijheidsbeeld
- Merci stopt Thank You
- Smurfenstrijd
- Merk Pierre de Coubertin nietig
- Uber onder vuur
- Onzekerheid Nachtwacht
- Geen City Resort Oss
- Welke blokker sluit?
In iets meer dan 2 weken tijd dwong zitzakkenfabrikant Fatboy, eigenaar van de populaire opblaasbare Lamzac, drie grote winkelketens om lookalike zitzakken uit hun assortiment te verwijderen.
- Geen merk voor GinRaw
- Panorama vrijheid
- Ruzie om een P
- Louboutin-rood
- Strijd rond stier
- Koningskwestie
- $2 miljoen voor Dropbox
- Kapitein verslaat admiraal
- Design Vespa beschermd
- Adidas merk ongeldig
- Strijd om rechten Hendrix
Sportartikelenfabrikant adidas heeft in de Verenigde Staten concurrent Puma voor de rechter gesleept. Volgens adidas maakt een nieuwe voetbalschoen van Puma, voorzien van vier strepen, inbreuk op de merkrechten die adidas bezit voor zijn bekende drie-strependesign. Dat blijkt uit de aanklacht die adidas op 17 februari indiende. bij de Rechtbank van Oregon.
- Nederlaag voor Lacoste
- Whiskey-ruzie over 'Glen'
- Paus Franciscus laat niet met zich sollen
- 12 jaar stierengevecht
- Geen merk voor Route 66
- Uitslag Chiever Letterquiz 2016
- Ruzie met Ikea
- Bread Pitt
- Lindsay Lohan strijdt door
- Heks wint van Wit Wief
- Geen merk voor Dirty Dancing show