1. Wat kun je allemaal als merk beschermen?

Woordmerken en logo’s zijn de bekendste voorbeelden van merken die je kunt registreren. Maar er is meer. Elk teken waarmee je je bedrijf of product onderscheidt, komt voor merkbescherming in aanmerking. Dat zijn dus ook slagzinnen (‘Dat is het lekkere van Albert Heijn’), vormen van producten (vorm Toblerone-reep) of het complete design van een verpakking (Red Bull Blikje). En wat dacht je van het positiemerk, een kenmerkend element dat op een specifieke plek is aangebracht (blauwe band Swapfiets). En heel soms lukt het zelfs om een kleur als merk te registreren (magenta T-Mobile)

Merkbescherming

2. Eerst merkonderzoek

In het merkenrecht geldt de regel ‘wie het eerst komt …’. Dus degene met de oudste registratiedatum, heeft het sterkste recht. Daarom is het zeer aan te raden merkonderzoek te doen, voordat je je merk gaat registreren en gebruiken. Alleen door middel van een merkonderzoek weet je of er geen oudere merken zijn die een probleem kunnen vormen voor je nieuwe merk.

Merkonderzoek

3. Toets onderscheidend vermogen

Als je een merkregistratie aanvraagt wordt gekeken of het merk voldoende onderscheidend is. Kies je voor een zuiver beschrijvend merk, dan wordt de merkregistratie geweigerd. Zo werden recent de merken Vacaturecheck, Lekker Dichtbij en Team-IT geweigerd. De namen zijn te beschrijvend en niet onderscheidend. Je mag ze wel gebruiken, maar bescherming krijg je niet.

Merkbescherming beschrijvende naam

4. Oppositie

Als het merk de toets op onderscheidend vermogen heeft doorstaan, wordt het gepubliceerd en kan iedereen die meent dat het nieuwe merk te veel lijkt op zijn oudere merkregistratie bezwaar indienen (oppositie). De merken worden dan vergeleken en vervolgens kijkt het merkenbureau of de merken te veel lijken waardoor er gevaar voor verwarring is. Is dat het geval dan krijgt het nieuwe merk geen registratie. Wordt er geen oppositie ingediend dan is het merk beschermd.

 

5. Merkbescherming tegen verwarring

Met een merkregistratie kun je optreden tegen iedereen die een merk gebruikt dat zoveel lijkt op jouw merk dat het publiek in verwarring kan raken. Daarbij speelt niet alleen de gelijkenis tussen de twee merken een rol, maar zijn ook de producten of de diensten waarvoor het merk wordt gebruikt van belang. Wie een merk Borneo gaat gebruiken voor chocolade koekjes, gaat het niet redden tegen het oudere merk Oreo. Maar Borneo als kledingmerk kan dan weer wel.

Merkbescherming verwarring

6. Merkregistratie per land of regio

Elk land heeft zijn eigen merkenregister. Als je internationaal opereert zal je je merk dus in alle exportlanden moeten registreren. Gelukkig hebben veel landen onderling wel afspraken gemaakt om de registratie te vereenvoudigen waardoor je met één aanvraag de landen kunt aanwijzen waar je bescherming wilt. Maar daarna gaat de procedure per land lopen. De EU kent gelukkig wel één overkoepelende registratie waarmee je alle 27 landen in één keer dekt. En wil je je merk alleen in Nederland beschermen, dan ben je aangewezen op een Beneluxregistratie.

Merkregistratie EU

7. Duur van merkbescherming

Als je merkregistratie wordt toegewezen ben je in de betreffende landen voor een periode van tien jaar beschermd. Na die tien kun je het merk telkens opnieuw met tien jaar verlengen. Chiever zorgt ervoor dat we je tijdig aan deze vernieuwing herinneren.

 

8. Merkgebruik

Een merkregistratie schept ook verplichtingen: er geldt namelijk een gebruiksplicht. De merkhouder moet zijn merk binnen 5 jaar na de registratie serieus gaan gebruiken. Doet hij dat niet, dan wordt de registratie kwetsbaar. Een ander kan de merkregistratie dan ongeldig laten verklaren.

Merkbescherming

9. Marking

Het is goed om de concurrentie te laten zien dat je merk beschermd is. Dat doe je door er een R (in cirkel) bij te plaatsen. Dit staat voor ‘registered trademark’. Het is niet verplicht dit te doen, maar wel duidelijk. Je kunt dit symbool alleen gebruiken als je merk ook echt geregistreerd is. Daarnaast wordt ook wel het TM-symbool gebruikt. Dat kun je ook gebruiken voor merken die niet geregistreerd zijn of waarvoor de registratie nog niet is afgerond.

 

10. Merkenbeheer en merkbewaking

Een merk registreren is één, maar daarmee ben je er nog niet. Na registratie kan Chiever het merk in bewaking nemen. Wij scannen dan elke week het register op merken die mogelijk inbreuk maken en trekken aan de bel als actie gewenst is. Verder zorgen wij voor het beheer van de registratie. De gegevens worden in onze database opgenomen en wij zorgen er voor dat alle termijn bewaakt worden en de registratie zijn geldigheid behoudt.

® ™

11. Risico’s als je jouw merk niet beschermt

ls je je merk niet registreert loop je grote risico’s. Een merk niet beschermen is als zonder brandverzekering in een huis gaan wonen. Zonder merkbescherming loop je de kans dat een ander je merk registreert jou verbiedt je merk te gebruiken. Daarnaast heb je een merkregistratie nodig om op te treden tegen iemand die een merk gebruikt dat op jouw merk lijkt. Zonder merkbescherming kun je niets doen tegen een kopiërende concurrent.

12. Merkbescherming op internet

Als je je merk goed beschermt kun je niet alleen optreden tegen iemand die je merk offline gebruikt. Ook misbruik op internet kun je met een merkregistratie bestrijden. Bijvoorbeeld als iemand een domeinnaam gaat gebruiken die sterk op jouw merk lijkt of als een concurrent online goede sier probeert te maken met je merk.

13. Kosten merkbescherming

De kosten van een merkbescherming bestaan uit de kosten die de overheid in rekening brengt en het honorarium van Chiever. Om je een beetje een indruk te geven: merkregistratie in de Benelux kost je eenmalig ca. € 700 – € 800. Daarmee is het merk beschermd voor 10 jaar. Voor Europa (27 landen) kost 10 jaar bescherming eenmalig ca. € 1.600,-. De kosten kunnen hoger worden als het merk voor veel verschillende producten en diensten moet worden geregistreerd. Maar de kosten kunnen ook lager uitvallen als je in aanmerking komt voor een subsidie. Voor kosten buiten Europa geven wij graag een begroting op maat.

Merkbewaking
Merkbescherming

Heb je een vraag over merkbescherming?

Wil je sparren over hoe je je merk het beste gebruikt? Wil je advies bij de keuze van je merk? Wil je een offerte voor een internationale merkregistratie? Chiever kan je adviseren.

Kayin
mr. Kayin Pang European Trademark Attorney +31 (0)20 8204000

Het contactformulier kan niet weergegeven worden omdat cookies niet zijn geaccepteerd. Klik hier om cookies te accepteren.