Waarom merkonderzoek doen?

Het is van groot belang om je nieuwe merknaam te checken. Doe je dat niet dan loop je grote risico’s. De kans bestaat dat je op een later moment, als je merk al stevig in de markt staat, plotseling toch gedwongen wordt je merk te wijzigen omdat het merk inbreuk maakt op de oudere rechten van een ander. Het is dus van groot belang te onderzoeken of je merk niet conflicteert met een ouder, beschermd merk.

Arena

Herinner je je de zaak rond de Arena nog? Het stadion had zijn huiswerk niet goed gedaan en geen of te beperkt onderzoek laten uitvoeren naar de beschikbaarheid van de naam Arena. Hotel Arena gelegen aan het Amsterdamse Oosterpark, maakt met succes bezwaar bij de rechter. De Arena moest zijn naam wijzigen. Uiteindelijk werd de zaak geschikt. Hotel Arena kreeg ca. € 1,5 miljoen in ruil waarvoor het stadion de naam mocht blijven gebruiken.

Merkonderzoek Arena
Download de whitepaper Merkonderzoek

De noodzaak van merkonderzoek

Zonder enig vooronderzoek met een nieuwe naam de markt op gaan, is hetzelfde als je niet verzekeren tegen brand: de kans dat het misgaat is niet zo heel groot, maar als het gebeurt is de schade niet te overzien. De Hermitage, de Arena, Atos Origin en TASK24 zijn daar pijnlijke voorbeelden van. Maar wat is dan aan te raden, wat zijn de mogelijkheden?


    Whitepaper merkonderzoek