Case Gletscher

Gletscher voor een drankje?

 

Een klant van Chiever wilde de naam Gletscher in Europa gebruiken voor een ijsdrankje. Dat klinkt lekker koud en visueel kan je ook wel wat met zo’n naam. Veel budget voor onderzoek was er echter niet. Chiever raadde aan toch in ieder geval toch iéts aan vooronderzoek te doen. Maar goed dat we die check gedaan hebben.

Meer over deze case…

De vijf meest gestelde vragen over Merkonderzoek

Is het verplicht om merkonderzoek te laten verrichten?
Onderzoek naar oudere gelijkende merken is niet verplicht, maar wij raden het wel ten zeerste aan. De ellende is groot als in een later stadium blijkt dat iemand oudere rechten op een gelijkend merk bezit.
Wat voor soort merkonderzoek kun je laten doen?
Globaal gesproken zijn er twee smaken: de Quick Scan, een onderzoek naar (min of meer) identieke merken en een Full Search, een uitgebreid onderzoek naar identieke en overeenstemmende merken.
Wat is een Quick Scan?
Een Quick Scan is een onderzoek naar (min of meer) identieke merken. Hiermee haalt u heel snel de grootste obstakels naar boven. Wij kunnen een Quick Scan doen in elk land ter wereld. De resultaten en ons advies zijn altijd binnen 1-2 werkdagen bekend en de kosten zijn beperkt. Het is van belang te weten dat dit niet het meest volledige onderzoek is. Een volledig beeld van de eventuele risico's krijgt u alleen met een Full Search.
Wat is een Full Search?
Een Full Search is een onderzoek naar identieke én overeenstemmende merken. Dit onderzoek graaft dus veel dieper dan een QuickScan. Het is daarom ook kostbaarder en de doorlooptijd is langer. Maar het geeft u wel een veel vollediger beeld.
Kan ik naast een woordmerk ook een logo laten onderzoeken?
Ja, Chiever verricht ook onderzoek naar logo's of beeldmerken. Voor een dergelijk onderzoek bestaat echter geen identieke Quick Scan, maar zul je altijd een Full Search moeten doen, een uitgebreid onderzoek naar identieke en overeenstemmende merken.
Merkonderzoek

Veilig met uw merk de markt op?

Gaat u een nieuw merk introduceren en wilt u weten of er risico’s zijn? Dan is het aan te raden een merkonderzoek te verrichten. Als u dit formulier opstuurt nemen onze juristen binnen 24 uur contact met u op voor meer informatie over de mogelijkheden, de verschillende soorten onderzoek en de kosten.

mr. Miriam den Boogert European Trademark Attorney +31 (0)20 8204000

Het contactformulier kan niet weergegeven worden omdat cookies niet zijn geaccepteerd. Klik hier om cookies te accepteren.