Woordmerk
Het meest voorkomende merk is een woordmerk. Elk nieuw product of elke nieuwe dienst krijgt natuurlijk een naam. Deze naam kun je als woordmerk registreren. Een woordmerkregistratie geeft een hele ruime bescherming: je kunt optreden tegen iedereen die een gelijkende naam gebruik voor min of meer dezelfde producten of diensten.
Lettercombinatie
Niet alleen namen kunnen als merk fungeren, lettercombinaties kunnen dat ook. Wat te denken van KPN, ANP, VPRO of IBM. Stuk voor stuk geregistreerd merken.
Woord/beeld combinatie
Vaak wordt een woordmerk gebruikt in combinatie met beeldelementen. Dat kan zijn in een speciale schrijfwijze of met een logo. Ook deze woord/beeldcombinatie kun je als merk registeren.
Logo
Naast woordmerken onderscheiden ondernemers hun producten, los van de naam, vaak ook met logo’s. Ook een logo kun je als merk beschermen.
Cijfercombinatie
Gebruik je ter onderscheiding van je product een herkenbare cijfercombinatie? Dan kan je die ook als merk beschermen. Denk maar aan 501 van Levi’s.
Slagzin
Ook slagzinnen kunnen merken zijn en geregistreerd worden.
Verpakking
Het design of de vorm van een verpakking is vaak onderscheidend en functioneert als merk. Ook zo’n verpakking kun je als merk registeren.
Kleur
Hoewel een enkele kleur of een kleurcombinatie vaak als niet onderscheidend wordt beschouwd, is het onder bepaalde omstandigheden, als je kleur of kleurcombinatie heel bekend is, zelfs mogelijk om deze kleur als merk te registreren.
Productvorm
Als je een driehoekige reep chocolade ziet, herken je, ook zonder dat je de merknaam ziet, meteen de repen van Toblerone. Die vorm functioneert als merk. Ook productvormen kunnen onder omstandigheden als merk geregistreerd worden.
Positiemerken
Met een positiemerk claim je eigenlijk een combinatie van twee elementen: een bepaald beeld (1) aangebracht op een specifieke plek (2) op een product. Bekende voorbeelden van beschermde positiemerken zijn het rode lipje van Levi’s aan de zak van een spijkerbroek, de driestreep van adidas op de zijkant van een trainingsbroek en de blauwe voorband van de Swapfiets.
Klankmerk
Soms onderscheidt een ondernemer zijn product met een geluid, bijvoorbeeld een herkenbare jingle of een ander geluid (denk aan het gebrul van een leeuw van MGM. Ook geluiden kunnen, als ze onderscheidend genoeg zijn, als merk geregistreerd worden
Bewegingsmerk
Gebruik je bij de je productpresentatie ook bewegende beelden of animaties, bijvoorbeeld online, denk dan ook eens aan merkregistratie. Ook bewegingsmerken kun je tegenwoordig registreren. Bekijk hier een voorbeeld.