Niet onderscheidend

Toen Studio Beverage Group, het bedrijf achter de hard seltzer, de naam Take Five als merk in Europa wilde registreren, kreeg het nul op het rekest. Het Europese merkenbureau EUIPO weigerde de registratie en dat werd later bevestigd door de Kamer van Beroep. Take Five is niet onderscheidend als merk voor een drankje. Hoezo niet onderscheidend? Dat is toch een prima drankenmerk?

Take Five

Neem er vijf!

In zijn uitspraak van 1 september geeft EUIPO uitleg. ‘Take Five kun je zien als een uitnodiging aan potentiële klanten om producten te nemen of te kopen in een hoeveelheid van vijf. Ook kan deze uitnodiging verwijzen naar een variëteit van vijf verschillende soorten of smaken die in één verpakking worden verkocht. Take Five is een directe, voor de hand liggende en ook veel gebruikte reclame-uiting waarbij “vijf” wordt gebruikt in de zin van een hoeveelheidsspecificatie. Het publiek is bekend met het ontvangen van dergelijke vorm van reclameboodschappen. ’

Vijf in het karretje

Gaat dit niet een beetje ver? Zou er nu werkelijk een consument zijn die bij zien van een blikje Take Five denkt: oei, ze willen dat ik er vijf tegelijk in mijn karretje gooi. Zou dan bijvoorbeeld het merk Take 73 wel een registratie krijgen omdat je dan voor de onmogelijke opdracht staat het hele schap leeg te trekken?

En wat is de rol van die associatie met het nummer van Dave Brubeck? Van mij had Take Five gewoon een ® gekregen.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.