Grote Limburgse broer

Laat ik beginnen te zeggen dat ik de boosheid van De Limburger wel begrijp. Het is natuurlijk heel irritant als een directe concurrent ook met precies zo’n blauw-wit beeldmerkje gaat werken. Waarom nu niet een andere kleurtje of kleurcombinatie gekozen? In de pers laat de directeur van L1 weten dat ze ’goed hebben nagedacht over de recent doorgevoerde herpositionering en nieuwe huisstijl’. Dat zal wel, maar je maakt mij niet wijs dat ze zich bij L1 niet gerealiseerd hebben dat de grote Limburgse broer ook een blauw-wit jasje draagt.

Logo L1 en De Limburger

Identieke diensten

Dat gezegd hebbende komt natuurlijk de vraag naar voren: is er ook sprake van merkinbreuk? Dat vind ik nog best lastig te voorspellen. Wat in het voordeel van De Limburger spreekt, is dat L1 een directe concurrent is. Het gaat om identieke diensten: nieuws brengen in Limburg. In het merkenrecht geldt de regel dat als producten of diensten heel dicht bij elkaar zitten, er snel sprake van merkinbreuk kan zijn. Zelfs als de merken op wat meer afstand van elkaar zitten kan het toch nog verwarrend zijn.

Abstract beeldmerk

Toch denk ik dat de Limburger deze zaak uiteindelijk net niet gaat redden. In de eerste plaats is een blauw-wit icoontje op zich niet heel erg onderscheidend. Daar zijn er wel meer van. Maar belangrijker is dat naar mijn mening deze merken gewoon te weinig op elkaar lijken. Dat L1 logo komt op mij vooral over als een abstract beeldmerk. Pas na toelichting begreep ik dat je er ook L1 in kunt lezen. Gaat de consument deze nieuwsapps verwarren? Wat mij betreft niet.

Blauw witte nieuwsapps
Blauw-wit is populair bij de nieuwsbedrijven.

Aanhaken mag

En ook als L1 zijn nieuwe merk met een beetje boter op het hoofd gekozen heeft, is dat op zich nog geen reden om van een merkinbreuk te spreken. In het merkenrecht mag je best een beetje aanhaken, zolang het maar niet verwarrend wordt. De rechter doet in de loop van mei uitspraak. Dan eens zien of ik dit dubbeltje op zijn kant goed heb ingeschat.

Bas Kist

 

Dit artikel werd op 23 april 2024 gepubliceerd op Adformatie

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.