Wat is een positiemerk?
Met een positiemerk claim je eigenlijk een combinatie van twee elementen: een bepaald beeld (1) aangebracht op een specifieke plek (2) op een product. Bekende voorbeelden van positiemerken zijn het rode lipje van Levi’s aan de zak van een spijkerbroek, de driestreep van adidas op de zijkant van een trainingsbroek en de blauwe voorband van de Swapfiets.
Reputatie
Ook Asics heeft zijn bekende strepenmotief op een sportschoen in 2020 als positiemerk in Europa laten registreren. Volgens EUIPO is dit een bekend merk met een grote reputatie. En dat zorgt voor een ruime beschermingsomvang.
Graantje
EUIPO stelt dan ook vast dat de consument een link zal leggen tussen het merk van de Italianen en het bekende positiemerk van Asics. De Italianen proberen gewoon een graantje mee te pikken van de reputatie van het Asics-merk en dat mag niet, aldus EUIPO.
Positiemerk
Positiemerken zijn nog relatief onbekend. Toch gebruiken veel bedrijven dit soort tekens om hun producten te onderscheiden. Echter, vaak realiseren zij zich niet dat je een dergelijk onderscheidingsteken ook als merk kunt registreren. Hierboven nog eens wat voorbeelden van in Europa geregistreerde positiemerken.
Bas Kist
Photo by Nik Shuliahin on Unsplash