Juwelen en kleding
De aanvraag tot merkregistratie van de zin werd in eerste instantie verricht door Hrybov zelf en later overgenomen door de State Boarder Guard Service, de kustwacht van Oekraïne. Deze organisatie wil van de zin een Europawijd beschermd merk maken voor o.a. juwelen, paraplu’s en kleding.
Vulgaire taal
In december 2022 weigerde EUIPO de registratie omdat zij in strijd zou zijn met de openbare orde. Het ging volgens EUIPO om ‘vulgaire taal met een seksuele connotatie’. En daar krijg je in Europa geen merkregistratie voor.
Beroep
Het zal niet verbazen dat de Oekraïense kustwacht beroep aantekende. Wie zich, met opgeheven middelvinger, weigert over te geven aan een Russisch oorlogsschip, laat zich zeker niet de les lezen door het Europese merkenbureau EUIPO uit Alicante!

Politieke slogan niet onderscheidend
Maar helaas voor de kustwacht liep het beroep op niets uit. Sterker nog, naast de genoemde weigeringsgrond ‘strijd met openbare orde’ kwam EUIPO in beroep nog met een tweede weigeringsgrond op de proppen. Volgens EUIPO is de zin ook nog eens niet onderscheidend. De zin wordt door de consument niet verbonden aan een economische onderneming, hij wordt niet gezien als merk. Integendeel, het is ‘een politieke slogan die alleen geassocieerd met een treurig historisch moment en de heroïsche strijd van een land tegen een illegale aanval’.
Europese Gerecht
De advocaten van de Oekraïense kustwacht hebben aan de website World Trademark Review laten weten dat zij hevig teleurgesteld zijn en het ‘pijnlijk’ vinden de uitspraak van de Kamer van Beroep te lezen. Zij geven aan dat de kustwacht in beroep gaat bij het Europese Gerecht.

Brexit
Maar of dat wat helpt is de vraag. Het is inmiddels duidelijk dat EUIPO (en ook het Benelux merkenbureau (BOIP)) niets moeten hebben van merkregistraties van tekens die verband houden met een historische of politieke gebeurtenis of proces. Met dezelfde argumenten als in deze kwestie werd eerder in 2019 de registratie van het biermerk Brexit afgewezen: Brexit staat voor het vertrek van Engeland uit de EU, het is geen merk.
Functie Elders
Heel in het klein liep Chiever recent ook al eens in deze val, toen wij voor een klant het kledingmerk Functie Elders in de Benelux probeerden te beschermen. ‘De specifieke combinatie Functie Elders heeft een dermate nieuwswaardig karakter dat op zijn minst een deel van het publiek in de Benelux aan de controverse omtrent Pieter Omtzigt denkt. Dit deel van het publiek zal het teken niet als merk opvatten’, aldus BOIP. Jammer, toch best een leuk kledingmerk dat Functie Elders.
Bas Kist
Afbeelding van Фотонак via Wiki Commons (CC BY-SA 4.0)