Het bos in

Het moet voor een leek niet te bevatten zijn dat juristen in staat zijn om een kwart eeuw te discussiëren over gelijkenis tussen twee en drie strepen op een sportbroek. Maar niet alleen leken zijn de weg kwijt. Ik lees voor mijn vak vrijwel dagelijks uitspraken over merkenconflicten, maar hier ben ik toch ook het bos in.

H&M
Foto Unsplashed – Filip Baotic

 

Sportbroekjes op het bureau

Ik zie dat het op 2 oktober 1997 begint met een door Adidas gewonnen kort geding in Breda, maar daarna vliegt het jarenlang alle kanten uit. Het Gerechtshof Den Bosch buigt zich over de zaak en ik zie dat de Hoge Raad de sportbroekjes zelfs drie keer op zijn bureau krijgt. In Europees verband neemt het Europese Hof van Justitie de zaak onder loep, waarna opvallend genoeg ook bijna alle Nederlandse Gerechtshoven er nog een keer naar moeten kijken.

H&M
De H&M sportbroekjes van 24 jaar geleden

 

Oneens

Maar de rechters zijn het door de jaren heen dan ook totaal oneens. Terwijl de ene rechter vindt dat dat het met die gelijkenis tussen die strepen allemaal wel meevalt, laat de volgende rechter net zo makkelijk weer weten dat die strepen van H&M toch echt voor verwarring zorgen.

Slotakkoord: geen inbreuk door H&M

Maar na 24 jaar pingpongen is er dan nu eindelijk het slotakkoord: de H&M twee-streep lijkt niet op de Adidas drie-streep. Dat komt volgens de rechter omdat de tussenruimte tussen de twee strepen van H&M kleiner is dan de tussenruimte tussen de drie strepen op de kleding van Adidas, die even breed zijn als een Adidas streep. Ja, u leest het goed! Een fraaie conclusie na 24 jaar soebatten.

Lichtjaren

Zou dat twee-strepen-broekje nog steeds bij H&M in de winkel liggen, misschien met een prijskaartje in guldens? Ik mag hopen van niet. Het moet toch voor de betrokken partijen frustrerend zijn dat het recht op deze manier lichtjaren achter de praktijk aanloopt? Wie wordt hier nu beter van?

Verwarrend?

En ik durf het bijna niet te zeggen, nu alle knappe koppen in binnen- en buitenland deze kwestie van alle kanten hebben bekeken: maar is het nu gewoon niet heel verwarrend als je zo’n broek met twee van die strepen ziet, precies op de plek waar Adidas altijd zijn drie-streep plaatst? Maar misschien moeten we de zaak toch maar laten rusten.

 

Bas Kist

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Adformatie.