Naast woordmerk ook vormmerk
Volgens de Europese merkenwet kun je niet alleen woorden en logo’s als merk registreren, ook vormen kunnen, als ze onderscheidend zijn, als merk beschermd worden. Tot zover de theorie. In de praktijk blijkt het tegenwoordig bijna onmogelijk om een vormmerk te registreren. De Europese rechters stellen hele zware eisen aan het onderscheidend vermogen van vormmerken: de vorm moet significant afwijken van wat de norm is in de sector. Met deze – tamelijk subjectieve – argumentatie wordt tegenwoordig vrijwel elke vormmerk-registratie afgeschoten.
Zadelvorm van Dior
Dior had aangevoerd dat zij de eerste was die deze zadelvorm voor een tas is gaan gebruiken. Bovendien liet een internet-onderzoek volgens Dior zien dat deze vorm duidelijk afwijkt van de tassen van de concurrentie.
Niet significant
Nee hoor, zegt EUIPO in zijn uitspraak van 7 september 2022. De tassenmarkt wordt gekenmerkt door een grote variëteit aan vormen en daarbinnen wijkt deze vorm niet significant af. Bovendien, zo vervolgt EUIPO, hebben wij op Pinterest één tasje gevonden dat ook deze zadelvorm heeft. Dus jullie vormmerk doorstaat de toets niet en wordt afgewezen. Tsja…. met dit vage ‘significant afwijken’- criterium beland je snel in een welles-nietes discussie.
Meer iconische vormen gestrand
Dior is beslist niet het eerste bedrijf dat zijn iconische vorm niet als merk beschermd krijgt. Onderstaande bekende vormmerken kregen ook geen bescherming van EUIPO.
Lat te hoog
De lat ligt voor vormmerken extreem hoog. Veel té hoog naar mijn idee. Maar ja, het Europese Hof heeft het voor het zeggen en daar zullen merkhouders het (helaas) mee moeten doen.
Bas Kist