Flink gekopiëerd

Als ik de beide hitlijsten zo naast elkaar zie, is mijn eerste reactie: inbreuk! De Ned T40 heeft wel heel veel gekopieerd van de oude, bekende Nederlandse Top 40, zou je zeggen. Maar uit het vonnis van juni van dit jaar blijkt dat de rechter helemaal niet is toegekomen aan de vergelijking van beide merken en hun design. Reden: het merk De Ned T40 wordt volgens de rechter niet in de Benelux gebruikt.

Top 40 benelux merkregistratie

Radiohobbyist

De zender Ned.fm is in 2011 in Spanje opgericht door een Nederlandse ‘radiohobbyist’, die zich met deze online zender richt op Nederlandse toeristen en expats in Spanje. In 2013 verhuisde de hobbyist naar de VS, waar hij een tweede radiozender voor De Ned T40 begon, ditmaal gericht op Nederlanders in Amerika. Dus wat zeuren jullie nu, zo stelt Ned.fm. We zijn met ons Ned T40 merk helemaal niet bezig met luisteraars in de Benelux.

Benelux merkregistratie Top40

Toegankelijk in de Benelux

Allemaal leuk en aardig, zo meende de Nederlandse Top 40, maar die websites en radio-uitzendingen gebruiken gewoon de Nederlandse taal en zijn bovendien vrij toegankelijk voor iedereen in de Benelux. Dus het gaat wel degelijk om gebruik dat gericht is op Nederland of de Benelux.

Luisteraars winnen

Maar de rechter ziet het anders. Dat de radio-uitzendingen van De Ned T40 ook toegankelijk zijn in de Benelux is niet bepalend. Het gaat er om of Ned.fm probeert luisteraars te winnen in de Benelux. Pas als dat zo is kan je zeggen dat de zender gericht is op het publiek in de Benelux, aldus de rechter

NED.fm
Logo met afbeelding VS en Amerikaans telefoonnummer

 

Logo VS

Volgens de rechter zijn er in dit geval veel aanwijzingen dat het merk Ned T40 zich niet richt op de Benelux. In de eerste plaats heb je die Nederlandse taal natuurlijk nodig als je Nederlanders in Spanje of de VS wilt bereiken. Voor de Amerikaanse site geldt bovendien dat daar een Amerikaans telefoonnummer op staat en het logo een afbeelding van de VS bevat. Voor wat betreft de Spaanse website hecht de rechter waarde aan het feit dat de url een .es extensie heeft en dat er in het logo een afbeelding van Spanje is te zien, in de kleuren van de Spaanse vlag. En tenslotte vermeld het bedrijf op Facebook nog eens dat beide zenders bedoeld zijn voor Nederlandse luisteraars in het buitenland.

Uitgespeeld

Kortom, volgens de rechter is het gebruik van het merk De Ned T40 niet gericht op de Benelux en dan ben je met een Benelux registratie merkenrechtelijk uitgespeeld. Hmmmm, dat mag dan zo zijn, maar dat kopiëren van de Nederlandse Top 40 zit mij toch niet helemaal lekker.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.