Niet onderscheidend

Alleen daar gaat het mis. Het Europese merkenbureau EUIPO ziet niets in de merkregistratie van de iconen. De afgelopen weken druppelden de weigeringen binnen. Volgens EUIPO zijn de iconen niet onderscheidend. Het beeld wijkt niet af van wat je normaal bij fitness apps ziet: gewoon een getekende afbeelding van wat je hoopt te bereiken met de fitness. Het publiek zal de iconen dan ook niet als merk zien en registratie voor fitnessdiensten gaat daarom niet door.

Fitness iconen

Grenzen zijn vaag

Was dat te verwachten? Ja, wel een beetje. Je weet gewoon als je beeldmerk verwijst naar de dienst of het product waarvoor het geregistreerd moet worden, de kans groot is dat de registratie geweigerd wordt wegens het ontbreken van onderscheidend vermogen. Maar goed, helemaal zeker weet je het ook niet, want de grenzen zijn vaag en de beoordeling ook enigszins subjectief. Daarom is het ook helemaal niet gek dat de Canadezen een poging hebben gedaan om het icoon te registreren. Wie niet waagt, die niet wint.

Iconen fitness

30 tegelijk

Wat ik wel gek vind, is dat dit bedrijf dan de beslissing neemt om meteen maar een stuk of 30 van deze merken tegelijk aan te vragen. Als je weet dat er een kans op weigering is, waarom dan niet gewoon beginnen met eentje: gewoon eens kijken of het lukt. Gaat het goed, dan kan je vrij safe ook de rest aanvragen. Gaat het mis dan stop je ermee.

Dubbel pech

Nu is het dubbel pech voor de Canadezen: niet alleen krijgen hun iconen geen merkbescherming voor fitness diensten, maar bovendien zijn ze ook nog eens een flinke smak geld kwijt. Want als je merkregistratie wordt geweigerd krijg je je geld niet terug. Een grove schatting is dat dit hele Europese registratieproces ze snel € 60.000,- tot € 70.000,- gaat kosten. En dan eindig je zonder de gewenste Europese bescherming. Echt zonde.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.