Oudste rechten

Tot overmaat van ramp bezitten de Chinezen ook nog eens de oudste rechten: zij hebben een Europese merkregistratie van dit logo uit 2010. Levensgevaarlijk, want hiermee zouden ze Citroën kunnen dwingen zijn logo aan te passen.

Citroen Golden Dragon
Links het nieuwe logo van Citroën, rechts het logo van de Golden Dragon Bus

 

Verval

Om dit gevaar om zeep te brengen probeerde Citroën de merkregistratie van Xiamen omver te kegelen. Volgens de Fransen heeft Xiamen het logo de afgelopen vijf jaar niet gebruikt in Europa. In het merkenrecht geldt de regel dat als je je merk vijf jaar niet gebruikt, een ander het verval van je recht kan inroepen.

Wel gebruik

Op 19 oktober deed het Europese merkenbureau EUIPO uitspraak. Op basis van ingediende bewijsstukken trekt EUIPO nu de conclusie dat Xiamen het logo wel degelijk commercieel heeft gebruikt in Europa. De merkregistratie blijft dus in stand voor ‘elektrische bussen’ en ‘elektrische voertuigen’, aldus EUIPO.

Citroen Golden Dragon
Links een nieuwe Citroën. Rechts de bus van Xiamen

 

Gevecht kan beginnen

Nu bepaald is dat het Europese merk van Xiamen geldig is, kan het echte gevecht beginnen. Maakt het logo van Citroën inbreuk op de merkrechten van Xiamen? Hmmm, er pakken zich hele  donkere wolken samen boven het Franse automerk.

 

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.