CHITANCO

Toen een Chinees bedrijf in 2019 Europese merkbescherming aanvroeg voor Chitanco, een nieuw biermerk in Europa, tekende Cervecería Modelo de México, de eigenaar van Corona, bezwaar aan. Volgens Modelo lijk het logo te veel op het bekende Corona-logo.

Chitanco

WEINIG GELIJKENIS

Uit de uitspraak van vorige week blijkt dat het Europese merkenbureau de gelijkenis tussen deze twee merken wel vindt meevallen. Ja, de schrijfwijze stemt natuurlijk wat overeen, maar het belangrijkste deel van het merk, het woord-element Chitanco, lijkt natuurlijk voor geen meter op Corona, aldus het merkenbureau. Het is dan ook maar de vraag of de consument hierdoor in verwarring zal raken.

Chitanco
In China wordt Chitanco verkocht door brouwerij Hangzhou Cheerday Brewery (overigens met een iets ander logo).

 

LINK

Echter, aan die verwarringsvraag komt het merkenbureau helemaal niet toe. Onder het merkenrecht geldt namelijk de regel dat bekende merken – merken met een reputatie – hele ruime bescherming krijgen. Anders dan een ‘gewoon’ merk, hoeft een bekend merk voor een merkinbreuk geen verwarringsgevaar aan te tonen. Het is voldoende als je laat zien dat de consument een link legt met het bekende merk.

TOP 100 BEKENDSTE MERKEN

Het Europese Merkenbureau laat weten onder de indruk te zijn van de bewijzen die Modelo heeft ingediend om de enorme reputatie van het merk Corona, ook in zijn specifieke schrijfwijze, aan te tonen. Zo blijkt Corona zowel bij Forbes als bij Interbrand in de top 100 te staan van ’s werelds meest waardevolle merken.

GRAANTJE MEEPIKKEN

Ondanks de geringe overeenstemming tussen de merken Corona en Chitanco, zorgt de grote bekendheid van Corona er voor dat de consument mogelijk een link zal leggen tussen beide merken, aldus het merkenbureau. Chitanco probeert zo op oneerlijke wijze een graantje mee te pikken van de enorme investeringen in het bekende merk Corona. En dat is verboden, ook als er geen gevaar voor verwarring is.

Dat is de kracht van een bekend merk. Had Corona zijn grote bekendheid niet hard kunnen maken, dan is het maar zeer de vraag of het als ‘gewoon’ merk het logo van Chitanco had kunnen stoppen.

Bas Kist
 

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Adformatie.