Wijkt niet af

Volgens EUIPO wijkt het uiterlijk van deze pods niet duidelijk af van dat van de pods die al op de markt zijn. Het stikt van dit soort vormen en de consument zal deze pods dan ook niet als een merk zien, aldus EUIPO.

Reckitt
Geweigerde merkregistraties beeldmerken pods Reckitt Benckiser

 

Cartoonesk en rode bal

Ja maar onze pods zijn toch meer een cartooneske weergave van het werkelijke product, probeerde Reckitt nog. En wat te denken van die opvallende rode bal: die wijkt toch af van wat er al op de markt is? Bovendien hebben jullie die bal los eerder wél als merk geaccepteerd. Hoe kan dat dan nu?, bleef Reckitt aanhouden.

Niet te vermurwen

Maar EUIPO was niet te vermurwen. De jurisprudentie is duidelijk en die pods zijn volgens EUIPO niet bijzonder. En voor wat betreft de eerdere registratie van die bal: die zaak is in de eerste plaats niet vergelijkbaar. Dat gaat om een ander merk. En, aldus EUIPO, mogen wij er verder op wijzen dat er op dit moment een procedure loopt om de registratie van de bal onderuit te halen?

Reckitt Finish
Links het geregistreerde merk nr. 18 863 623, nu onder vuur genomen door Henkel.

 

Henkel

En inderdaad, een blik in het register maakt duidelijk dat concurrent Henkel onlangs een nietigheidsactie is gestart tegen de registratie van de rode bal van Reckitt, vermoedelijk met als argument dat de registratie ten onrechte is geaccepteerd om dat zo’n rode bal niet onderscheidend is. Ik denk dat dit Reckitt meer kopzorgen geeft dan die geweigerde pods. Die bal op zich is immers een belangrijk onderdeel in de marketing van het merk Finish van Reckitt: zowel de pod als het logo bevat een rode bal. Het zal dus nog wel even onrustig blijven in de wereld van de vaatwasserij.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.