Gebruik

Bij de introductie van zijn nieuwe logo eind 2022, was Citroën wel degelijk op de hoogte van het bestaan van het oudere, bijna identieke merk van Xiamen. Echter, de Fransen dachten dat zij deze merkregistratie wel even omver konden kegelen. Volgens Citroën had Xiamen zijn logo helemaal nooit gebruikt in Europa. In het merkenrecht geldt de regel dat als je je merk vijf aaneengesloten jaren niet gebruikt, een ander het verval van je recht kan inroepen. In 2021 startte Citroën daarom een juridische procedure om de registratie van Xiamen ongeldig te laten verklaren wegens niet-gebruik.

logo Citroën Golden Dragon
Links het in 2010 geregistreerde logo van Xiamen, rechts het nieuwe logo van Citroën

 

Mislukt

Dat is echter faliekant mislukt. Vorige week bepaalde het Europese merkenbureau dat Xiamen met veel bewijsstukken heeft laten zien dat het bedrijf zijn logo wel degelijk in Europa heeft gebruikt voor zijn elektrische bussen. Er zijn recent bussen verkocht in Denemarken, Roemenië, Cyprus en Bulgarije en ook staat Xiamen jaarlijks op een beurs in België. Kortom, de Europese merkregistratie van het Xiamen-logo staat nog als een huis.

Wat nu?

Het ligt voor de hand dat Xiamen nu, met zijn geldige Europese registratie, het nieuwe logo van Citroën zal aanvallen, als het dat al niet gedaan heeft. De kans lijkt mij erg groot dat de Chinezen in een inbreukprocedure aan het langste eind zullen trekken. De merken zijn immers bijna identiek en dat het bij Xiamen om elektrische bussen gaat en niet om personenauto’s, zal Citroën niet helpen. De consument kan snel verward raken, ook omdat In beide gevallen het logo prominent op de grill van het voertuig wordt gebruikt. In het meest zwarte scenario wordt Citroën gedwongen een ander logo te kiezen.

Citroën Golden Dragon
Links Citroën, rechts de Golden Dragon bus van Xiamen

 

Schikken

Toch is het zeer de vraag of het allemaal zover komt. In de praktijk wordt dit soort zaken, waar de belangen groot zijn, meestal na flink wat wapengekletter toch afgekocht. Dat zag je hier recent in Nederland toen museum de Hermitage zijn naam in Hart wilde wijzigen. En langer geleden overkwam de Amsterdam Arena en IT-reus Atos Origin hetzelfde. Het intrekken van het merk was in al die gevallen eigenlijk onmogelijk en onder druk wordt dan alles vloeibaar.

Logo Citroën

Gestrekt been

Maar nu eerst maar eens afwachten of Xiamen er inderdaad met gestrekt been ingaat. We kunnen natuurlijk ook niet zien wat er nu al achter de schermen gebeurt en of Citroën nog meer pijlen op zijn boog heeft. De Fransen kunnen de zaak met beroepsprocedures bovendien nog flink rekken, maar uiteindelijk zal puntje toch bij paaltje komen. Voorlopig zie ik vooral enthousiaste persberichten voorbij komen voor de introductie van de ‘ALL-NEW CITROËN Ë-C3, THE FIRST EUROPEAN AFFORDABLE ELECTRIC CAR, compleet met een glanzend nieuw logo op de grill. De grote vraag blijft waarom Citroën willens en wetens zo’n groot risico heeft genomen.

Bas Kist

Dit artikel werd op 27 oktober 2023 gepubliceerd op Adformatie

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.