Onderscheidend

Op zich is de beslissing van de US Trademark Trial & Appeal Board te begrijpen. Dat Hilton-hotel heeft het uiterlijk dat je van een groot hotel verwacht: recht-toe-recht-aan en qua vorm nou niet echt onderscheidend. Dat ligt natuurlijk anders bij het Hard Rock hotel met de vorm van een gitaar. Of het daar in de nok lekker slaapt weet ik niet, maar opvallend en onderscheidend is het hotel wel. En alleen tekens met onderscheidend vermogen komen voor merkregistratie in aanmerking.

Gitaar Hard Rock Hilton
Links de geweigerde registratie van Hilton, rechts de geaccepteerde registratie Seminole Hard Rock hotel

 

Zes lichtbundels

Toch het niet allemaal feest bij Hard Rock. Een tweede merkregistratie van het hotel wordt vooralsnog niet door het merkenbureau geaccepteerd. Het gitaarhotel blijkt nog een spectaculair visueel effect te bezitten. Door middel van zes lichtbundels vanaf de top van het gebouw krijgt de gitaarkast ’s-nachts plotseling ook nog eens zes snaren. Ook dit visuele effect probeert Seminole apart als merk te registreren.

Gitaar

Niet onderscheidend

In registratie-aanvraag is de volgende omschrijving opgenomen: The mark consists of six parallel, vertical beams of light representing guitar strings, extending 20,000 feet in the air from the top of a guitar-shaped building. Echter, het merkenbureau is er niet van onder de indruk en laat vooralsnog deze registratie niet toe. Het bureau vindt die lichtbundels niet onderscheidend. Er zijn zoveel hotels die met lichtbundels werken, dus dit is niets bijzonders, aldus het bureau.

Kort door bocht?

Hmmmm, dat gaat voor mijn gevoel toch wat kort door de bocht. Het gaat hier toch niet alleen om zomaar zes bundels licht, maar om zes parallelle lichtstralen die de snaren van de gitaar vormen? Ik zou zeggen dat dat behoorlijk onderscheidend is. Maar het hotel legt zich er vast niet bij neer. Nu de kast van de gitaar is geclaimd zullen ze alles op alles zetten om ook die verlichte snaren te beschermen. Want zonder snaren geen muziek!

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.