Grote gelijkenis

L’Oréal had bij het Japanse merkenbureau aangevoerd dat Noreal niet alleen visueel, maar ook in klank grote gelijkenis vertoont met het wereldbekende merk L’Oréal. De consument zou de cosmetica-merken kunnen verwarren. Echter, tot ontzetting van de Fransen wees het merkenbureau de oppositie af.

l'Oréal Noreal

Letter verschil

Op 5 april van dit jaar lieten de Japanners weten dat de merken voldoende verschillen. Daarbij speelt volgens het bureau met name een rol het feit dat de eerste letter in beide merken anders is: een N tegenover een L. Dat zorgt er voor dat de merken er anders uitzien en verschillend klinken. Daarnaast had L’Oréal volgens het merkenbureau onvoldoende aangetoond dat het merk L’Oréal een grote bekendheid heeft bij het publiek.

Anders in de EU

Een opvallende uitspraak die in Europa naar mijn mening beslist een andere uitkomst had gehad. Ik zou zeggen: het feit dat de laatste vijf letters in deze 6-letter-merken identiek zijn, zorgt voor flinke gelijkenis. En voor wat betreft die bekendheid: ik weet niet hoe er in Japan voor staat, maar met die grote bekendheid van L’Oréal in Europa zit het wel snor. Bekende merken krijgen over het algemeen ruime bescherming. Ik denk dat de eigenaar van Noreal er verstandig aan doet zijn handel niet naar de EU uit te breiden.

Bas Kist

 

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.