Multiópticas

Multiópticas is een serieuze Spaanse brillenverkoper die gesteld is op zijn merken. Het bedrijf bezit meer dan 30 Europese merkregistraties, waaronder een flink aantal registratie van het merk MÓ: een woordmerk, maar ook beeldmerken, waarbij je bij sommige registraties alleen de helft van het merk ziet.

Multiópticas
Drie Europese merkregistraties van het merk MÓ van Multiópticas

 

De merken lijken niet!

Om een of andere reden heeft Multiópticas zich in het hoofd gehaald dat een beeldmerk dat Nike in 2019 deponeerde, zoveel overeenstemt met de MÓ-merken dat er gevaar voor verwarring is. Multiópticas diende daarom oppositie in en kreeg in 2021 van de Oppositie-afdeling te horen dat de merken niet op elkaar lijken. Zaak afgewezen. De Spanjaarden gingen door naar de Kamer van Beroep. Die liet in 2022 weten dat de merken niet lijken en stuurde Multiópticas met lege handen naar huis. Vervolgens kaartte Multiópticas de kwestie aan bij de hoogste merkenrechter, het Europese Gerecht. Daar kreeg het bedrijf op 12 juli 2023 nogmaals een duidelijk antwoord: DIE MERKEN LIJKEN NIET!!

Multiópticas
Links MÓ van Multiópticas, rechts het beeldmerk van Nike

 

99 %

Na vier jaar procederen en weet ik hoeveel kosten, zullen de Spanjaarden zich nu wel realiseren dat die merken waarschijnlijk gewoon niet op elkaar lijken. Dat had ik al wel in 2019 met 100% zekerheid durven voospellen (nou ja, 99%, het blijft merkenrecht).

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.